Wat is het concept van VanHier?
“We hebben een productiemethode en bindmiddel receptuur ontwikkeld om lokale, natuurlijke reststromen – die grotendeels worden verbrand of gecomposteerd – te verwerken tot 100% natuurlijk en recyclebaar plaatmateriaal (FytoPanel) voor toepassingen in de interieur en bouw. De mogelijkheden van deze methode zijn legio: we kunnen zowel agrarisch, tuinbouw- als natuurafval verwerken, maar ook snelgroeiende gewassen en natte teelten. Allemaal biobased grondstoffen dus. Zo ruimen we CO2 op én leggen we het vast in een gezond, natuurlijk product.”
Hoe kwam je op dit idee?
Door mijn achtergrond als productontwerper heb ik altijd oog voor producten en materialen. Bij alle troep die we uit China halen, stelde ik mezelf steeds meer kritische vragen. Hebben we dat écht allemaal nodig? Hoe wordt het gemaakt? En hoeveel transport is er wel niet voor nodig? Toen ik me in 2018 en 2019 als CIRCO-trainer verdiepte in lokale groene reststromen voor de circulaire economie, ontdekte ik vreemd genoeg dat we daar weinig of niets meer mee doen. De vezel-verwerkende industrie is bijna geheel verdwenen. Vooral in rietmaaisel zag ik een geweldige kans. Een fractie daarvan belandt namelijk wel op daken, maar het grootste deel is een afvalstroom. Toen ik merkte dat ik materiaalontwikkeling toch leuker vind dan advisering, richtte ik in 2021 VanHier op om van dat maaisel platen te gaan maken.”
Hoe belangrijk zijn biobased materialen voor de bouw?
“Zeker in de bouw is met biobased materialen een wereld te winnen. Alleen al het materiaalgebruik in die sector zorgt voor circa 11% van de globale CO2-emissies; de bouwsector als geheel 38%. Jaarlijks belandt in Nederland maar liefst 700 miljoen kilo plaatmateriaal op de afvalberg omdat we het nauwelijks kunnen recyclen; een enorme verspilling qua geld en als grondstof. Biobased materialen zijn ook gezonder omdat ze geen chemicaliën bevatten. Dat laatste punt weegt ook steeds zwaarder in de bouw.”
Waarom besloten jullie aan het ATB mee te doen?
“We waren als startup hard op zoek naar financiering toen ondernemer en business developer Jorn Eiting van Liempt van ROM InWest ons bedrijf in beeld kreeg. Hij herkende onze situatie en de fase waar we in zaten: juist door ons mooie product met volop mogelijkheden, waren we nog breed georiënteerd op de markt. Jorn wees ons op het ATB om onze business case eens kritisch tegen het licht te houden en meer focus te krijgen op onze ideale doelgroep(en) en product-marktcombinatie. Zoekend naar gevoel voor richting kwam het programma voor ons precies op het juiste moment.”
Hoe beviel de begeleiding tijdens het programma?
“Die was heel erg fijn. Samen met zijn collega Birgitta Kramer stelde Jorn ons zeer scherpe vragen en ook de andere begeleiders zaten er flink bovenop. Hun kritische blikken dwongen ons om dieper na te denken over onze ideeën. Zo bleken we toch veel te denken in aannames in plaats van in gevalideerde conclusies. Het is niet altijd makkelijk om zo geconfronteerd te worden en dingen weer opnieuw te moeten bekijken, maar wel ontzettend nuttig. Bij ons kwam daaruit de keuze om voor decoratie en meubelfabrikanten als klantgroep te kiezen. Daar ligt namelijk de grootste potentie voor ons qua herhalende bestellingen en aankopen – retentie én referentie, zoals zij het noemen.”
Welke lessen leverde het programma nog meer op?
“Onze storytelling bleek niet op orde. Gezondheid zat nauwelijks in ons verhaal, terwijl het een groot thema in de bouwsector is. Architecten willen ‘gezond’ ontwerpen, bouwers willen met gezonde materialen bouwen en projectontwikkelaars willen gezonde gebouwen opleveren. Bedrijven willen een gezonde kantooromgeving voor hun medewerkers. Een expert heeft ons geholpen om ons verhaal meer hierop aan te sluiten. Ons motto is nu ‘Gezond bouwen, gezond leven’, in lijn met ons 100% natuurlijke grondstoffengebruik.” Klaske leerde ook beter wat nodig is om investeerders te overtuigen. “Storytelling draagt daaraan bij, maar minstens zo belangrijk zijn financiële prognoses. Een andere expert heeft ons daarom onder meer geholpen om onze omzetcijfers door te berekenen bij verschillende opschalings-scenario’s.”
Waar staan jullie inmiddels met VanHier?
“Herhalende bestellingen van interieurbouwers en meubelproducenten beginnen te lopen. Reagerend op die groeiende vraag zijn we bezig met het bouwen van een demofabriek. We hebben de benodigde machines en het productieprincipe is duidelijk, maar te veel gaat nog handmatig. Automatisering krijgt daarom volop aandacht. Naast de demofabriek werken we toe naar een commerciële productiefaciliteit waar we volgend jaar 15.000 m2 aan platen willen produceren. In de jaren daarna willen we verder gaan opschalen met meerdere faciliteiten. Uiteindelijk zou het mooi zijn om zelfs internationaal te gaan volgens een decentraal model met lokale faciliteiten en vezels – in lijn met onze filosofie.”
Waarom zou je ook andere ondernemers het ATB aanraden?
“Experts met een frisse blik op je concept zijn de beste mensen om je startup richting te geven en tot een (beter) haalbaar en schaalbaar business model te komen. Dat het programma intensief kan zijn, heeft als keerzijde dat je weinig afleiding hebt. Zo krijg je in relatief korte tijd veel nieuwe inzichten en handvatten met als slotsom dat je beter beslagen ten ijs komt op de markt en bij investeerders. Elke ondernemer in eenzelfde fase als wij zou ik het ATB dan ook van harte aanbevelen.”
Neem contact op
Ben jij nieuwsgierig geraakt naar het ATB, maar twijfel je nog of het programma bij jouw bedrijf en/of groeifase past? Neem via de buttons hieronder contact op met onze business developers Birgitta of Jorn.