4 juni 2024

Aantoonbaar een betere wereld ‘financieren’: hoe Qdrop impact investing meetbaar maakt

Interview

Claimen dat investeringen de wereld helpen is één, maar hoe bewijs je de échte impact van geld? Meer en meer investeerders worstelen met die vraag nu de roep om data bij impact-claims groeit en zelfs regulering daarop van kracht is. Qdrop, opgericht in 2023, levert een toegankelijke oplossing voor betaalbare impact-rapportages als alternatief voor Excel-sheets en dure consultants. Hoe kwamen de oprichters tot een marktklaar product? En hoe ondersteunde ROM InWest ze daarbij? 

“Impact-claims kunnen vandaag de dag eigenlijk niet meer zonder bijkomend bewijs in de vorm van data”, vertelt medeoprichter Annemieke Teune van Qdrop. “Heb je dat bewijs niet, dan kun je al snel de verdenking van greenwashing op je krijgen. Organisaties met een duurzame missie willen vaak al uit eigen beweging aantonen hoe hun product, dienst of geld uiteindelijk positieve verandering teweegbrengt. Rapporteren over impact zit bij hen in hun DNA.”

Méér dan compliance

Om ook minder proactieve partijen transparanter te krijgen, is sinds vorig jaar de sustainable finance disclosure regulation (SFDR) van kracht. Bedrijven met impact-claims zijn sindsdien verplicht om met data hun compliance te bewijzen. Teune noemt het een stap in de goede richting. “Het punt is alleen dat die regulering nog vooral gaat over risico’s. Onze tool brengt vooral positieve verandering in beeld. Daarmee is het met name een oplossing voor partijen die willen aantonen dat ze met hun ‘duurzame’ investeringen écht verschil maken. Impact-investeerders plaatsen dat doel zelfs pal naast financieel rendement. Logisch dus dat zij onze eerste ‘fans’ waren en in deze fase ook onze primaire doelgroep zijn.”

Rapportages op maat

Gevraagd naar uitleg over hun oplossing vertelt Teune dat Qdrop maar liefst tien duurzaamheidsstandaarden combineert, waaronder IRIS+, GRI en het SDG-raamwerk. De optelsom resulteert in een duizelingwekkend totaal van 800 á 900 impact ‘data points’. “Afhankelijk van de impact die je als investeerder beoogt, kun je met onze tool precies de relevante punten voor jou selecteren, bijvoorbeeld die over klimaateffecten”, aldus Teune. “Zo kom je met onze tool gegarandeerd tot een impact-rapportage die naadloos past bij jou als investeerder. En waarmee je dus ook jóuw beleggers en investeerders op maat bedient.”

“Focus houden nu cruciaal”

Naast de eerste klanten heeft Qdrop inmiddels ook nog een aantal pilot-cases lopen. “Via al die eerste contacten krijgen we ook steeds meer nieuwe leads binnen. Ons vliegwiel draait, maar de uitdaging is nu om focus te houden. We moeten de tijd nemen om onze oplossing technisch verder uit te werken en richten ons puur op impact-investeerders. Eerder waren we ook nog veel in gesprek met consultants, bedrijven en ngo’s, maar dat werd te breed. Met onze beperkte tijd moeten we keuzes maken.”

Persoonlijke coaching

Voor professionele begeleiding bij hun groei volgden Teune en medeoprichter Marjoleine van der Peet wekenlang een MRP-traject bij ROM Inwest. Senior Business Developer Jorn Eiting van Liempt was hun coach. “De trainingen die we elke donderdagmiddag – soms online en soms op locatie – volgden, waren ontzettend leerzaam maar aan het intensieve contact en de persoonlijke coaching van Jorn hebben we het meest gehad”, blikt Teune terug. “Ook al is hij inmiddels meer een coach op afstand, hij staat nog altijd paraat en levert heel snel advies als we met vragen zitten. Daarbij helpt het natuurlijk dat hij ons bedrijf nu goed kent.”

Volop groeipotentieel

Ondanks de focus die ze moet houden, werpt Teune graag een korte blik op de toekomst. “De markt waarin wij actief zijn is nog jong en de vraag naar impact-rapportages zal de komende jaren alleen maar groeien en verbreden. We zijn dan ook al voorzichtig bezig om onze oplossing uit te breiden naar bedrijven. De bekende management consultant Peter Drucker zei ooit: ‘If you can’t measure it, you can’t change it’. Dat is precies de filosofie achter ons product én de reden dat we nog volop kunnen groeien.”

“Statistisch valideren vraagt om tientallen interviews”

Oprichters Annemieke en Marjoleine van Qdrop zijn volgens Jorn enthousiaste, energieke dames en erkende specialisten op het gebied van de SFDR. “Maar het neerzetten van een product vraagt ook expertise van business development, marktkennis en ervaring – te beginnen met de juiste benadering van je doelgroep en je markt. Daarin heb ik ze wekenlang intensief gecoacht. Voor hun interviews met potentiële klanten gaf ik ze mee om niets van hun oplossing te noemen, maar puur en alleen te vragen naar de grootste uitdagingen die in de markt spelen. Met tientallen van zulke gesprekken krijg je gevalideerd zicht op het échte probleem waar iedereen mee zit in plaats van dat je aannames doet die jouw oplossing ondersteunen. Op basis van dezelfde interviews kun je ook je oplossing aanscherpen. Zo kom je tot een product waar de markt écht wat aan heeft.”

Jorn Eiting van Liempt
Jorn Eiting van Liempt
Senior Business Developer

Digitale transitie

Slimme systemen voor de maatschappij

Laat je
inspireren

16 juli 2024

Hulp bij doorgroei: “Met het strategisch advies van ROM InWest maken we betere keuzes” 

Interview
Hoe presenteer je je arbeidsvoorwaarden zo dat je als werkgever ook jongere generaties aanspreekt? En hoe bied je daarin keuzevrijheid?...
11 juli 2024

Blog Janet: Zorgen rond innovatie

Blog
Nu het tweede boekjaar van ROM InWest is afgesloten en de zomervakantie zich bijna aandient, is dit een uitgelezen moment...
11 juli 2024

Deelplatform Peerby breidt uit naar de Verenigde Staten

Nieuws
Groot nieuws van Peerby, het inmiddels bekende online platform waar buren spullen kunnen delen voor meer sociale verbinding en om...
12 juni 2024

Digitaal innoveren in de zorg: ondernemerslessen van Kepler Vision Technologies

Interview
Weinig sectoren zitten zózeer verlegen om digitale innovaties als de zorg. In de ouderenzorg zal het nu al nijpende personeelstekort...
6 juni 2024

Financiering vinden voor je startup: vier aandachtspunten én tips

Tips
Hoe briljant en innovatief een idee ook is, opschalen als startup lukt maar zelden zonder externe financiering. Wat moet écht...
21 mei 2024

Databeveiliging 2.0: hoe Chunk Works slimmer groeit met persoonlijke begeleiding van ROM InWest

Interview
‘Datagevoelige’ organisaties kijken met angst en beven naar de snelle opkomst van quantum computers, waarmee hacken kinderspel wordt. Het jonge...
15 mei 2024

Hoe Fabafull met plantaardige tussendoortjes de zorg bedient én de eiwittransitie ‘voedt’

Interview
ROM InWest ziet brood in Fabafull en helpt hen met innoveren. Want ze spelen in op de groeiende vraag naar...
7 mei 2024

Acceleratieprogramma Toekomstig Bouwen: voor startups die blijvend willen groeien

Nieuws
Slimme innovaties in de bouw en infra zijn van vitaal belang om Nederland leefbaar te houden. Maar ondernemen in deze...

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, verhalen, relevante evenementen en meer.