Gamechanger

Yoni: Maakt biologische menstruatieproducten

Yoni

Gegevens

Missie:
Het destigmatiseren van menstruatie, het vergroten van het zelfvertrouwen en de kansen van meisjes en vrouwen en het bieden van een duurzamer alternatief voor gewone menstruatieproducten

Fonds: MKB Fonds

Draagt bij aan transitie:
Circulaire transitie

Draagt bij aan transitie:
Circulaire transitie
Draagt bij aan transitie:
Digitale transitie

Draagt bij aan SDG(s):

 

Onder het motto ‘Geen lekken, geen nattigheid, geen zorgen’ produceert Yoni alweer bijna tien jaar tampons en maandverband van biologisch katoen. In 2016 won het bedrijf de mkb-innovatie top 100 voor de innovatieve marketing en communicatie rond een product dat zoveel mensen gebruiken. Om het bedrijf te helpen groeien in Europa en zo innovatieve fem care-producten breder beschikbaar te maken voor vrouwen, investeerde ROM InWest samen met Rabobank, Invest International 2,3 miljoen euro in Yoni.

“Over vernieuwende en comfortabelere fem care-producten werd zo’n tien jaar geleden nog niet of nauwelijks nagedacht en gesproken”, blikt oprichter Mariah Manvelt Beck terug op de eerste jaren van Yoni. Vier grote spelers domineerden de markt in fem care toen ze haar bedrijf in 2014 oprichtte. “Maandverband en tampons van biologisch katoen bestonden al, maar waren alleen verkrijgbaar op speciale plekken zoals biologische winkels. Daar stoorde ik me aan, want daardoor was deze alternatieve optie bij veel vrouwen compleet onbekend.”

“Het was nooit mijn bedoeling om een bedrijf met menstruatieproducten te starten, maar alles veranderde toen ik een tijdje geleden werd opgeschrikt door baarmoederhalskanker. Ik begon te onderzoeken wat we elke maand in ons lichaam stopten en ik vond plastic, synthetische stoffen en meer. 
Mariah Mansvelt Beck
Oprichter Yoni

Transparantie over materiaalgebruik

Maar Manvelt Beck zag meer verbeterpunten. “Anders dan bij crèmes en handzeep hoeven fabrikanten niet transparant te zijn over het materiaalgebruik voor tampons en maandverband. Fem care-producten vallen namelijk onder de algemene productregelgeving in de EU. Dan geldt die eis niet. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd bijzonder. De meeste tampons en inlegkruisjes hebben een toplaagje van plastic dat niet ademt. Dat zorgt voor broeierigheid, met alle gevolgen van dien: van algemene lichte irritatie tot medische klachten. Biologisch katoen ademt veel meer en voorkomt dit soort klachten daardoor.”

In supermarkt en drogisterij

Als eerste in Europa kwamen de biologisch katoenen tampons en maandverband van Yoni In 2014 in de schappen van gewone supermarkten en drogisterijen te liggen – een mijlpaal waar Manvelt Beck nog steeds trots op is. “Onze filosofie is dat vrouwen altijd de keuze voor gebruiksvriendelijke en duurzame fem care-producten moeten hebben. Dus niet alleen in de grote stad of de biologische winkel, maar ook gewoon bij de plaatselijke Etos of supermarkt om de hoek. Wij vermelden altijd op onze verpakkingen waarvan onze producten gemaakt zijn. Zo helpen we vrouwen om bewustere keuzes binnen fem care te maken.”

Internationale groei én onderzoek

Dankzij de investering van onder andere ROM InWest kan Yoni verder groeien binnen Nederland én in Europa. Manvelt Beck: “We zijn van oorsprong een Noord-Hollands merk, maar willen ons succes ook naar andere landen brengen zodat meer vrouwen van onze producten kunnen profiteren. Voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van ons productassortiment – bijvoorbeeld met duurzame menstruatiecups en probiotica die vaginale infecties tegengaat – werken we samen met Vrije Universiteit aan wetenschappelijk onderzoek naar gezondheid van de vagina. We zijn trouwens niet alleen blij met de ontvangen financiering. Met ROM InWest hebben we ook een partner gevonden die net als wij maatschappelijke rendement, een gezond milieu en gendergelijkheid nastreeft.

Investering van ROM InWest

“Yoni is niet alleen in Nederland, maar ook internationaal een absolute koploper op het gebied van duurzame en innovatieve fem care-producten”, vertelt Janet Nieboer, ceo ROM InWest. “Dat ze meedoen aan wetenschappelijk onderzoek voor de ontwikkeling van hun producten, bewijst wel hoezeer ze inzetten op innovatie en écht maatschappelijke impact willen maken. “Het merk draagt aantoonbaar bij aan duurzaamheid, gezondheid en bewustwording. Redenen te over voor ons om in Yoni te investeren.

Circulaire transitie

Van een lineaire naar een circulaire economie

Digitale transitie

Slimme systemen voor de maatschappij

Gerelateerde
Inspiratie

23 april 2024

De kracht van impact: hoe je succesvol een onderneming opricht om de wereld beter te maken

Interview
Nadenken over hun maatschappelijke impact doen steeds meer Nederlandse ondernemingen. Opvallend is dat een groot aantal ondernemers een bedrijf opzet...
5 maart 2024

Code-V in de praktijk: stappen naar meer vrouwelijk ondernemerschap

Nieuws
ROM InWest is een van de ondertekenaars van Code-V, het maatschappelijk initiatief van ruim 65 publieke en private partijen in...
8 februari 2024

Dit zijn de genomineerden voor de Zorginnovatieprijs 2024 

Nieuws
Welk Noord-Hollands bedrijf gaat naar de nationale finale van de Zorginnovatieprijs 2024 – de prijs voor de meest innovatieve onderneming...
13 december 2023

ROM InWest investeert in Yoni, hét fem care-merk voor duurzame en gezonde vaginale producten

Nieuws
“Yoni is niet alleen in Nederland, maar ook internationaal een absolute koploper op het gebied van duurzame en innovatieve fem...

Onze
gamechangers

Onze
game-
changers

Peerby biedt een flexibel online peer2peer-platform voor het lenen en uitlenen van spullen in de buurt.

Met de technologie van Kepler Vision Technologies, brengt Kepler meer efficiëntie in de ouderenzorg.

Lgem produceert en verhuurt fotobioreactoren (ook wel photobioreactors, kortweg PBR’s) voor de kweek van microalgen op industriële schaal en voor een keur aan commerciële toepassingen.

Kanker is een groot en snel groeiend maatschappelijk probleem: de verwachting is dat het aantal kankergevallen de komende twintig jaar met 70% toeneemt. Immunotherapie kán heel effectief zijn, maar werkt...

Tiny Library vindt dat ouders eenvoudig en voordelig babyspullen moeten kunnen huren in plaats van kopen, zodat we met zijn allen veel minder nieuwe spullen aan moeten schaffen.

TAPP is een dataplatform dat horecaondernemers helpt om sneller en slimmer in- en verkoopkeuzes te maken op basis van actuele data.

IT-ondersteuning op AI-gebied UbiOps is een platform ter ondersteuning van sofware-toepassingen die draaien op kunstmatige intelligentie (AI), zoals computer vision en natural language processing. Startups, scale-ups en mkb-bedrijven die wel...

Supersola maakt zonnepanelen die gemakkelijk thuis op een stopcontact kunnen worden aangesloten om deze te gebruiken.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, verhalen, relevante evenementen en meer.