13 december 2023

ROM InWest investeert in Yoni, hét fem care-merk voor duurzame en gezonde vaginale producten

yoni
Nieuws

“Yoni is niet alleen in Nederland, maar ook internationaal een absolute koploper op het gebied van duurzame en innovatieve fem care-producten, vertelt Janet Nieboer, ceo ROM InWest. Dat ze meedoen aan wetenschappelijk onderzoek voor de ontwikkeling van hun producten, bewijst wel hoezeer ze inzetten op innovatie en écht maatschappelijke impact willen maken. “Het merk draagt aantoonbaar bij aan duurzaamheid, gezondheid en bewustwording. Redenen te over voor ons om in Yoni te investeren.”

Onder het motto ‘Geen lekken, geen nattigheid, geen zorgen’ produceert Yoni alweer bijna tien jaar tampons en maandverband van biologisch katoen. In 2016 won het bedrijf de mkb-innovatie top 100 voor de innovatieve marketing en communicatie rond een product dat zoveel mensen gebruiken. Om het bedrijf te helpen groeien in Europa en zo innovatieve fem care-producten breder beschikbaar te maken voor vrouwen, investeerde ROM InWest samen met Rabobank, Invest International 2,3 miljoen euro in Yoni.

“Over vernieuwende en comfortabelere fem care-producten werd zo’n tien jaar geleden nog niet of nauwelijks nagedacht en gesproken”, blikt oprichter Mariah Manvelt Beck terug op de eerste jaren van Yoni. Vier grote spelers domineerden de markt in fem care toen ze haar bedrijf in 2014 oprichtte. “Maandverband en tampons van biologisch katoen bestonden al, maar waren alleen verkrijgbaar op speciale plekken zoals biologische winkels. Daar stoorde ik me aan, want daardoor was deze alternatieve optie bij veel vrouwen compleet onbekend.”

Transparantie over materiaalgebruik

Maar Manvelt Beck zag meer verbeterpunten. “Anders dan bij crèmes en handzeep hoeven fabrikanten niet transparant te zijn over het materiaalgebruik voor tampons en maandverband. Fem care-producten vallen namelijk onder de algemene productregelgeving in de EU. Dan geldt die eis niet. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd bijzonder. De meeste tampons en inlegkruisjes hebben een toplaagje van plastic dat niet ademt. Dat zorgt voor broeierigheid, met alle gevolgen van dien: van algemene lichte irritatie tot medische klachten. Biologisch katoen ademt veel meer en voorkomt dit soort klachten daardoor.”

Yoni in supermarkt en drogisterij

Als eerste in Europa kwamen de biologisch katoenen tampons en maandverband van Yoni In 2014 in de schappen van gewone supermarkten en drogisterijen te liggen – een mijlpaal waar Manvelt Beck nog steeds trots op is. “Onze filosofie is dat vrouwen altijd de keuze voor gebruiksvriendelijke en duurzame fem care-producten moeten hebben. Dus niet alleen in de grote stad of de biologische winkel, maar ook gewoon bij de plaatselijke Etos of supermarkt om de hoek. Wij vermelden altijd op onze verpakkingen waarvan onze producten gemaakt zijn. Zo helpen we vrouwen om bewustere keuzes binnen fem care te maken.”

Internationale groei én onderzoek

Dankzij de investering van onder andere ROM InWest kan Yoni verder groeien binnen Nederland én in Europa. Manvelt Beck: “We zijn van oorsprong een Noord-Hollands merk, maar willen ons succes ook naar andere landen brengen zodat meer vrouwen van onze producten kunnen profiteren. Voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van ons productassortiment – bijvoorbeeld met duurzame menstruatiecups en probiotica die vaginale infecties tegengaat – werken we samen met Vrije Universiteit aan wetenschappelijk onderzoek naar gezondheid van de vagina. We zijn trouwens niet alleen blij met de ontvangen financiering. Met ROM InWest hebben we ook een partner gevonden die net als wij maatschappelijke rendement, een gezond milieu en gendergelijkheid nastreeft.”

Investering in Yoni van ROM InWest

“Yoni is niet alleen in Nederland, maar ook internationaal een absolute koploper op het gebied van duurzame en innovatieve fem care-producten”, vertelt Janet Nieboer, ceo ROM InWest. “Dat ze meedoen aan wetenschappelijk onderzoek voor de ontwikkeling van hun producten, bewijst wel hoezeer ze inzetten op innovatie en écht maatschappelijke impact willen maken. “Het merk draagt aantoonbaar bij aan duurzaamheid, gezondheid en bewustwording. Redenen te over voor ons om in Yoni te investeren.”

Maart 2024 – Yoni’s strijdt tegen menstruatiearmoede gaat verder met nieuwe campagne  

Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag lanceert Yoni een nieuwe campagne. Het thema?  #inspireerinclusie. Naast hun duurzame menstruatie producten wil het femcare merk fungeren als platform dat inclusie van alle vrouwen en menstrueerders stimuleert. Daarom belichten ze dit jaar een breder perspectief op menstruatie-inclusiviteit. Onder het motto ‘Maak Menstruatie Inclusiever’ delen inspirerende Game Changers zoals Shadi Nikshomar, Nanoah Struik en Maria Carmen Punzi hun ervaringen en verhalen. Want, van fysiek tot emotioneel, tot politiek, menstruatie heeft diverse invloeden op ons allen. 

Vincent Vierhout
Fondsmanager MKB-fonds
Gamechanger

Yoni: Maakt biologische menstruatieproducten

Meer over Yoni

Laat je
inspireren

3 december 2024

VanHier: “We denken en beslissen nu veel meer op basis van gevalideerde conclusies”

Interview
Zorgen voor de aarde en elkaar kan alleen als we ook goed zorgen voor de bodem en de grondstoffen die...
29 november 2024

LSH Capital Match 2024: hét matchmaking-event in de life sciences & health-sector

Nieuws
Op 28 november 2024 vond in het Health & Innovation District in Amsterdam het jaarlijkse LSH Capital Match plaats, hét...
7 november 2024

Noord-Holland bruist van innovatie: 29 genomineerden voor KVK Innovatie Top 100

Het is geen verrassing voor ons: Noord-Holland is een broedplaats voor innovatie! Met maar liefst 29 genomineerden voor de KVK...
25 oktober 2024

“Meer ondernemerschap binnen Life Sciences & Health is harde noodzaak”

Interview
Net als in heel Nederland groeit de druk op de Noord-Hollandse zorg in rap tempo. Wat heeft deze sector nodig...
22 oktober 2024

Yoni: “Dankzij ROM InWest kunnen we nog meer mensen met ons verhaal bereiken” 

Interview
Met een duurzamer alternatief voor standaard menstruatieproducten én educatie werkt het in Amsterdam opgerichte Yoni sinds 2015 aan het destigmatiseren...
22 oktober 2024

Swipeguide: gebruik COL maakte onstuimige groei na corona mogelijk

Nieuws
SwipeGuide maakt digitale handleidingen voor fabrieken ter vervanging van papieren werkinstructies. Het Amsterdamse bedrijf dat in 2015 is opgericht heeft...
17 oktober 2024

ROM InWest investeert in Confocal.nl voor groei in live-cell microscopie

Nieuws
ROM InWest investeert samen met Nascent Ventures 5 miljoen euro in de Amsterdamse producent van microscopen Confocal.nl. De technologie van...
24 september 2024

Samenwerken essentieel om kansen voor ondernemen, innovatie & regio te verzilveren

Nieuws
Het regeerprogramma en de begrotingsplannen voor 2024 bieden kansen voor ondernemen, innovatie en regionale economische ontwikkeling. De negen regionale ontwikkelingsmaatschappijen...

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, verhalen, relevante evenementen en meer. 

Ben jij ook een gamechanger?