13 december 2023

ROM InWest investeert in Yoni, hét fem care-merk voor duurzame en gezonde vaginale producten

yoni

“Yoni is niet alleen in Nederland, maar ook internationaal een absolute koploper op het gebied van duurzame en innovatieve fem care-producten, vertelt Janet Nieboer, ceo ROM InWest. Dat ze meedoen aan wetenschappelijk onderzoek voor de ontwikkeling van hun producten, bewijst wel hoezeer ze inzetten op innovatie en écht maatschappelijke impact willen maken. “Het merk draagt aantoonbaar bij aan duurzaamheid, gezondheid en bewustwording. Redenen te over voor ons om in Yoni te investeren.”

Onder het motto ‘Geen lekken, geen nattigheid, geen zorgen’ produceert Yoni alweer bijna tien jaar tampons en maandverband van biologisch katoen. In 2016 won het bedrijf de mkb-innovatie top 100 voor de innovatieve marketing en communicatie rond een product dat zoveel mensen gebruiken. Om het bedrijf te helpen groeien in Europa en zo innovatieve fem care-producten breder beschikbaar te maken voor vrouwen, investeerde ROM InWest samen met Rabobank, Invest International 2,3 miljoen euro in Yoni.

“Over vernieuwende en comfortabelere fem care-producten werd zo’n tien jaar geleden nog niet of nauwelijks nagedacht en gesproken”, blikt oprichter Mariah Manvelt Beck terug op de eerste jaren van Yoni. Vier grote spelers domineerden de markt in fem care toen ze haar bedrijf in 2014 oprichtte. “Maandverband en tampons van biologisch katoen bestonden al, maar waren alleen verkrijgbaar op speciale plekken zoals biologische winkels. Daar stoorde ik me aan, want daardoor was deze alternatieve optie bij veel vrouwen compleet onbekend.”

Transparantie over materiaalgebruik

Maar Manvelt Beck zag meer verbeterpunten. “Anders dan bij crèmes en handzeep hoeven fabrikanten niet transparant te zijn over het materiaalgebruik voor tampons en maandverband. Fem care-producten vallen namelijk onder de algemene productregelgeving in de EU. Dan geldt die eis niet. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd bijzonder. De meeste tampons en inlegkruisjes hebben een toplaagje van plastic dat niet ademt. Dat zorgt voor broeierigheid, met alle gevolgen van dien: van algemene lichte irritatie tot medische klachten. Biologisch katoen ademt veel meer en voorkomt dit soort klachten daardoor.”

Yoni in supermarkt en drogisterij

Als eerste in Europa kwamen de biologisch katoenen tampons en maandverband van Yoni In 2014 in de schappen van gewone supermarkten en drogisterijen te liggen – een mijlpaal waar Manvelt Beck nog steeds trots op is. “Onze filosofie is dat vrouwen altijd de keuze voor gebruiksvriendelijke en duurzame fem care-producten moeten hebben. Dus niet alleen in de grote stad of de biologische winkel, maar ook gewoon bij de plaatselijke Etos of supermarkt om de hoek. Wij vermelden altijd op onze verpakkingen waarvan onze producten gemaakt zijn. Zo helpen we vrouwen om bewustere keuzes binnen fem care te maken.”

Internationale groei én onderzoek

Dankzij de investering van onder andere ROM InWest kan Yoni verder groeien binnen Nederland én in Europa. Manvelt Beck: “We zijn van oorsprong een Noord-Hollands merk, maar willen ons succes ook naar andere landen brengen zodat meer vrouwen van onze producten kunnen profiteren. Voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van ons productassortiment – bijvoorbeeld met duurzame menstruatiecups en probiotica die vaginale infecties tegengaat – werken we samen met Vrije Universiteit aan wetenschappelijk onderzoek naar gezondheid van de vagina. We zijn trouwens niet alleen blij met de ontvangen financiering. Met ROM InWest hebben we ook een partner gevonden die net als wij maatschappelijke rendement, een gezond milieu en gendergelijkheid nastreeft.”

Investering in Yoni van ROM InWest

“Yoni is niet alleen in Nederland, maar ook internationaal een absolute koploper op het gebied van duurzame en innovatieve fem care-producten”, vertelt Janet Nieboer, ceo ROM InWest. “Dat ze meedoen aan wetenschappelijk onderzoek voor de ontwikkeling van hun producten, bewijst wel hoezeer ze inzetten op innovatie en écht maatschappelijke impact willen maken. “Het merk draagt aantoonbaar bij aan duurzaamheid, gezondheid en bewustwording. Redenen te over voor ons om in Yoni te investeren.”

Maart 2024 – Yoni’s strijdt tegen menstruatiearmoede gaat verder met nieuwe campagne  

Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag lanceert Yoni een nieuwe campagne. Het thema?  #inspireerinclusie. Naast hun duurzame menstruatie producten wil het femcare merk fungeren als platform dat inclusie van alle vrouwen en menstrueerders stimuleert. Daarom belichten ze dit jaar een breder perspectief op menstruatie-inclusiviteit. Onder het motto ‘Maak Menstruatie Inclusiever’ delen inspirerende Game Changers zoals Shadi Nikshomar, Nanoah Struik en Maria Carmen Punzi hun ervaringen en verhalen. Want, van fysiek tot emotioneel, tot politiek, menstruatie heeft diverse invloeden op ons allen. 

Gamechanger

Yoni: Maakt biologische menstruatieproducten

Meer over Yoni

Laat je
inspireren

12 juni 2024

Digitaal innoveren in de zorg: ondernemerslessen van Kepler Vision Technologies

Weinig sectoren zitten zózeer verlegen om digitale innovaties als de zorg. In de ouderenzorg zal het nu al nijpende personeelstekort...
6 juni 2024

Financiering vinden voor je startup: vier aandachtspunten én tips

Tips
Hoe briljant en innovatief een idee ook is, opschalen als startup lukt maar zelden zonder externe financiering. Wat moet écht...
4 juni 2024

Aantoonbaar een betere wereld ‘financieren’: hoe Qdrop impact investing meetbaar maakt

Claimen dat investeringen de wereld helpen is één, maar hoe bewijs je de échte impact van geld? Meer en meer...
21 mei 2024

Databeveiliging 2.0: hoe Chunk Works slimmer groeit met persoonlijke begeleiding van ROM InWest

‘Datagevoelige’ organisaties kijken met angst en beven naar de snelle opkomst van quantum computers, waarmee hacken kinderspel wordt. Het jonge...
15 mei 2024

Hoe Fabafull met plantaardige tussendoortjes de zorg bedient én de eiwittransitie ‘voedt’

ROM InWest ziet brood in Fabafull en helpt hen met innoveren. Want ze spelen in op de groeiende vraag naar...
7 mei 2024

Acceleratieprogramma Toekomstig Bouwen: voor startups die blijvend willen groeien

Slimme innovaties in de bouw en infra zijn van vitaal belang om Nederland leefbaar te houden. Maar ondernemen in deze...
23 april 2024

De kracht van impact: hoe je succesvol een onderneming opricht om de wereld beter te maken

Nadenken over hun maatschappelijke impact doen steeds meer Nederlandse ondernemingen. Opvallend is dat een groot aantal ondernemers een bedrijf opzet...
2 april 2024

Fondsbeheer van Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH) komt naar ROM InWest

Vanaf 2 april brengt de provincie Noord-Holland het PDENH fondsbeheer onder bij ROM InWest. PDENH heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd...

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, verhalen, relevante evenementen en meer.