Het afgelopen jaar zette Merqato flinke stappen. Jan-Willem Snoeker, oprichter en CEO, vertelt: “We hebben een goed team, en we hebben investeerders en klanten die met ons door willen. Daar bouwen we nu op verder. Onze nieuwste investeerder, Smarter Ventures, hebben we sinds Q4 van 2024. Zij hebben een Venture Growth programma, waarmee ze bedrijven verder helpen op specifieke punten, zoals sales acquisitie. Dat helpt ons met de verdere ontwikkeling van Merqato.”
Internationale markt
De groente- en fruitmarkt is van nature internationaal: producten komen afhankelijk van het seizoen uit verschillende delen van Europa en de wereld. Vorig jaar vertelde Jan-Willem aan ROM InWest dat Merqato hét Europese databedrijf wil worden in de groenten- en fruitmarkt. En dat gaat de goede kant op. Merqato kan inmiddels voorspellingen doen voor meer producten – sinds kort ook voor tomaat en paprika. En niet meer alleen in Nederland.
Jan-Willem Snoeker: “Internationale bekendheid is belangrijk. Bovendien werkt onze oplossing in meerdere landen en willen ook innovatieve bedrijven over de grens meedoen. Inmiddels werken we samen met klanten in Duitsland, Spanje, België én Nederland. In Spanje is dat bijvoorbeeld SanLucar, een groothandelaar met eigen producties in Spanje en Zuid-Amerika. Voor hen doen we databased voorspellingen over blauwe bessen.”
Trots & advies
In het afgelopen jaar veranderde de manier waarop Jan-Willem naar ondernemen kijkt. Zo is hij nu altijd bezig met consistente groei. Jan-Willem: “Het is een manier van denken geworden. Bij alles wat we doen, denken we ‘draagt het bij aan onze consistente groei?’ Zo niet, dan is het misschien niet iets om nu te doen.” Daar speelt ook mee dat je als startup moet blijven bijsturen om te overleven. Jan-Willem: “Je moet continu innoveren en daarbij kwaliteit behouden. Dat doen wij als team en daar ben ik trots op.”
Wat voor advies kan hij meegeven aan collega-ondernemers? “Vaar meer op je gevoel. Op je intuïtie. Zeker hoogopgeleiden analyseren soms erg veel, waardoor je in een eindeloze twijfelcirkel blijft. Soms moet je gewoon dóen.”
Blik vooruit
“Nu we ook internationaal zo’n vlucht nemen, is het goed om de strategie nog eens onder de loep te nemen,” vertelt Jan-Willem. “Zorgen dat ons product in ieder land goed aansluit op de markt. We moeten kijken welke mensen we daarvoor nodig hebben en welke financiering.” We kijken met trots naar de ontwikkeling van Merqato en zien uit naar hun volgende groeistap.
Voedselhelden als Merqato zijn essentieel voor de economische ontwikkeling en innovatie van Noord-Holland. Ben jij ook een voedselheld? Kijk hier voor het Business Innovation Program Food (BIPF) of neem contact op met Stef Mellema. Wie weet kunnen we jou verder helpen.