“Dat wij duurzame energie voor iedereen bereikbaar willen maken, is omdat wij geloven dat de energietransitie alleen gaat slagen als de hele maatschappij ervan meeprofiteert,” vat Julius zijn missie en visie voor Supersola samen. “Nu zie je nog dat alleen hogere inkomens de voordelen van de energietransitie pakken – zeg maar de mensen met een elektrische auto en die zo vijfduizend euro voor zonnepanelen kunnen betalen. Met ons consumentenproduct steek je de stekker in het stopcontact en gaat er direct 13% van je rekening af, óók als je een huurwoning hebt.”
Supersola al via drie kanalen verkrijgbaar
Julius is trots op zijn oplossing en op hetgeen hij al heel bereikt met zijn bedrijf. “Je moet bedenken dat ons concept nog helemaal nieuw was toen we begonnen. Inmiddels hebben we een bewezen product en duizenden klanten. Onze panelen zijn op drie grote kanalen verkrijgbaar: via energiemaatschappij Essent, het bekende online platform Coolblue en in de fysieke schappen van de Praxis. Ook in Frankrijk zijn we aan het groeien, waarmee we al voorzichtig bouwen aan onze internationale bekendheid.”
Investeren in bekendheid
“Dit is het moment waarop we écht door moeten pakken”, gaat Julius verder. “Onze volgende doelstelling is ook bekend raken bij het grote internationale publiek door extra investeringen in sales en marketing. Ons plan is om land voor land te groeien. Na Nederland en Frankrijk eerst naar Spanje en Italië, daarna Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en vervolgens meer naar Oost-Europa – net zolang tot ons product in 2027 in de hele EU verkrijgbaar is. Het is een spannende fase. Je merkt dat de markt langzaam een wedstrijd begint te worden en dat wij bij de koplopers horen. Door de omvang die we nu al hebben, gaat het om steeds meer geld. Als we in de top drie blijven, worden we ook écht heel groot.”
Brede ondersteuning
“ROM InWest ondersteunt ons heel breed en dat is ook hun kracht”, stelt Julius. “Ze helpen ons onder meer bij de doorontwikkeling van ons product en het aanscherpen van onze propositie, zodat Supersola nog beter aansluit bij de markt. De business developers van ROM InWest hebben daar een scherpe kijk op met al hun kennis en ervaring. Hun adviezen zijn voor ons dan ook van grote waarde. Met hun investeringen maakt ROM InWest voor ons het grootste verschil. Die werken als een soort hefboom op onze organisatie en dragen zo het meest direct bij aan onze groei en het opschalen van volumes.”
“Uitdaging moet je leuk vinden”
Julius vindt dat je als ondernemer moet houden van uitdaging. “Je bent in feite continu op zoek naar de volgende kans om te bewijzen dat je iets wél kan ontwikkelen of voor elkaar kunt krijgen. Bij ons begon dat met de ontwikkeling van het product, daarna was het de certificering ervoor, vervolgens het opschalen van onze productie en de hele operatie en nu dus de driehoek van marketing, sales en financiering. Zeker duurzaam ondernemen is een reis met hobbels, maar die hobbels nemen geeft telkens een kick.”
Groeipad en stellige hypotheses
“Zorg dat je een duidelijk groeipad vaststelt met stellige hypotheses die je regelmatig eerlijk durft te testen”, noemt Julius als volgende tip voor collega-ondernemers. “Daarmee bedoel ik een aantal basiswaarheden waarop je dienst of oplossing is gebaseerd. Bij ons is dat bijvoorbeeld de trend dat zonnepanelen ieder jaar beter worden. Wij geloven ten diepste dat iedereen ze daarom uiteindelijk gaat kopen – zo niet dit jaar of volgend jaar, dan wel het jaar erna. Daarmee wordt dit vroeg of laat een gigantische markt. Op dit soort hypotheses moet je kunnen terugvallen als iemand weer even ‘stop’, ‘naar links’ of ‘naar rechts’ roept – om vervolgens standvastig door te gaan. Tot slot denk ik dat je als ondernemer niet snel te ambitieus kan zijn. Uit grote dromen ontstaan de mooiste dingen.”