Julie weet nog goed dat allerlei merken – waaronder echt grote namen – op de Negenmaandenbeurs in de RAI voor het eerst naar haar toekwamen in plaats van andersom. “Dat was echt het moment waarop ik voelde dat mijn bedrijf begon te vliegen”, blikt ze terug. “Het mooie was dat die merken niet alleen met mij gesprekken wilden, maar het ook merkbaar met elkaar over Tiny Library hadden. De markt had dus duidelijk interesse in ons model. Dat ze bij mij aanklopten voor advies, liet zien dat ons platform echt een oplossing bood voor de markt.”
Dé verhuuroplossing voor merken
Tiny Library is inmiddels een bekende naam onder merken voor baby- en kinderspullen, maar staat nog vooral bekend als een losstaand en onafhankelijk verhuurplatform. Julie wil dat beeld graag veranderen. “De stip die ik al sinds de oprichting van mijn bedrijf op de horizon heb, is dat we dé verhuuroplossing zijn voor alle grote, toonaangevende merken. Daarvoor moeten we onze service gaan koppelen aan de kanalen en platforms die merken zelf hebben. Dat vraagt om verdieping: we moeten nóg nauwer met klanten gaan samenwerken om onze service echt in hun bedrijfsvoering te integreren.”
“Verhuur vraagt nieuwe systemen
”Drempels die ze daarbij tegenkomt, typeren nog steeds de circulaire economie. Julie: “Bij het opzetten van een verhuurconcept merk je al heel snel dat er praktische gaten zijn om te vullen. Verhuur vraagt namelijk om andere processen en systemen dan verkoop, waarvoor alles al aanwezig is. Denk aan Shopify (de bekendste software-oplossing voor verkoopwebsites) en Facebook adds, waarvan het algoritme volledig geënt is op verkoop. Daar waar een verkoper voor de levering van kinderwagens zo een logistieke dienstverlener vindt, kwamen wij er met vallen en opstaan achter dat we de standaard partijen niet kunnen gebruiken omdat hun processen niet zijn ingericht op retouren en refurbishment. Alles is puur gericht op uitleveren. Het kost tijd en geld om de markt voor verhuur in te richten zodat we met verkoop kunnen concurreren.”
Twijfels bij veiligheid en hygiëne
Een andere uitdaging is de financiële twijfels die veel merken nog bij verhuur hebben. Julie: “Er is altijd angst voor kannibalisering van verhuur op verkoop. Bedrijven vragen zich af: wat doet een mix van die twee met de huidige omzet? En dan zijn er nog de producten zelf. Neem een verhuurde kinderwagen: die wordt na gebruik in ons refurbish-depot gecheckt en gereinigd vóór de verhuur aan een volgend gezin. Hoe deskundig en grondig we dat ook doen, veel merken houden dan tóch twijfels bij de veiligheid en hygiëne. Verhuur vraagt echt een andere mindset, zowel van de consument die de spullen gebruikt als van fabrikanten en merken die ze leveren. Vooral met die laatste groep moeten wij actief blijven meedenken om ze overtuigen.”
Voorfinanciering voor platform én marketing
Julie toont zich enorm dankbaar voor de financiering die ROM InWest haar bedrijf bood. “Ons circulaire model – product as a service – vraagt per definitie voorfinanciering, niet alleen voor de ontwikkeling van het platform zelf maar ook voor alle marketing om de markt met onze oplossing bekend te maken. Nu we langzaam maar zeker een nieuwe fase ingaan, hopen we snel op een schaal te komen waarmee we zelf onze financiering kunnen genereren.”
Van niche naar norm
Julie houdt haar droom ondertussen scherp op het netvlies. “Mijn droom is dat alle Nederlanders die kinderen krijgen, over een jaar standaard aan Tiny Library denken als dé plek voor baby- en kinderspullen. Ook de markt moet huren niet meer zien als een niche-oplossing, maar als de norm. Het zou echt geweldig zijn als deze droom uitkomt. Ik ben namelijk gaan ondernemen omdat ik echt verschil wil maken en wil bijdragen aan een betere maatschappij. Het is fijn dat we stapjes zetten, ook al zijn ze nu nog klein.”