“Alles rond zonnepanelen draaide vijf tot tien jaar geleden puur om standaardisatie, opbrengsten en kostenverlaging. Onze focus op esthetiek was nieuw”, blikt Marloes terug op de markt destijds. Toen de vraag naar energieopwekkende gevels begon te groeien terwijl geschikte producten nog ontbraken, zag ze haar kans schoon. “De bouwwereld zit niet te wachten op klassieke zwarte zonnepanelen in gevels omdat die niet matchen met de esthetische wensen van gebruikers. Hoe doe je dan tóch aan duurzame energieopwekking? Onze gevelpanelen zijn daar het antwoord op.”
Lange leadtime door ingewikkelde markt
Marloes merkte al snel dat haar product een schot in de roos was, maar het duurde nog even voor de omzet dat ook weerspiegelde. “De vraag is bij ons het probleem niet: iedereen vindt ons product gaaf en wil het hebben. Maar de leadtime in de bouw is lang door trage processen, wet- en regelgeving en materiaalprijzen die door het plafond gaan. Ondanks de nodige opdrachten duurde het dus wel even voor onze omzet op een hoger niveau kwam. Je ziet gelukkig aan alles dat deze markt binnenkort écht gaat vliegen. Mijn overtuiging is dat er uiteindelijk geen gevels meer worden gemaakt zónder zonnepalen.”
Veranderende rol als CEO bij Solarix
“Eén van de uitdagingen voor mij als ondernemer is meegroeien met het bedrijf”, vervolgt Marloes. “Naarmate we groeien, krijgen we er steeds meer onderdelen en afdelingen bij. Een groter operationeel team en complexere financiën bijvoorbeeld. Groeien is dus niet alleen méér van hetzelfde: de organisatie verandert en daarmee verandert ook mijn rol als CEO. De vraag is hoe ik daar invulling aan wil geven. Dat is een persoonlijk proces en bij elke groeistap van ons bedrijf een nieuwe uitdaging. Maar die reis vind ik ook leuk.”
Groeifinanciering
ROM InWest investeerde begin 2023 in Solarix om het jonge bedrijf te helpen groeien. Marloes: “Tot op dat moment hadden we alleen nog maatwerk gevels ontwikkeld. Externe financiering was nodig voor de ontwikkeling van een gestandaardiseerd modulair product waarmee we konden gaan opschalen. Én voor de uitbreiding van ons team om de groeiende vraag naar projecten aan te kunnen. We zitten inmiddels op de scheidslijn tussen startup en scale-up. Doordat we naast ons standaard product nog altijd custom-made panelen ontwikkelen, kunnen we onszelf blijven onderscheiden en tegelijkertijd groeien.”
Tips en uitleg rond opschalen
“ROM InWest verbindt ons ook met andere ondernemers”, vertelt Marloes gevraagd naar hun verdere ondersteuning. “We hebben al meerdere sessies van ze gehad waarin hun business developers tips over onderwerpen rond opschalen geven. Al die kennis is ontzettend waardevol voor ons groeipad richting de prominente Europese speler die we willen worden. Totdat we volledig op onze eigen benen staan, hopen we op financiële steun en advies van ROM InWest te kunnen blijven rekenen.”
Droomproject: ‘educatieve’ gevelpanelen
Van de vele projecten die Solarix tot nu toe realiseerde, springen sommige eruit. “Voor basisschool De Kikker in Amsterdam hebben we de hele gevel gerenoveerd en groene zonnepanelen op geplaatst. Bijzonder is dat die panelen ook een educatie functie hebben: de kinderen zien daarmee dat je mooie, bijzondere gevels duurzame energie op kunt wekken. Zo leren ze ook waarom dat belangrijk is. Mede met dat extra maatschappelijke aspect was dit echt een kroon op ons werk tot dusverre. Het zou mooi zijn als we in de toekomst meer van zulke projecten als opdrachten krijgen.”
Volgende groeistappen
Solarix heeft al flink wat groeifases doorlopen, maar door haar perfectionisme is Marloes naar eigen zeggen niet snel tevreden. “De volgende stappen die ik wil zetten als ondernemer zijn verdere opschaling, assemblage-automatisering en het in huis halen van kleurtechnologie. Graag zou ik ook nóg grotere projecten realiseren. Over een paar jaar wil ik dat Solarix één van de toonaangevende marktpartijen is, het liefst zelfs marktleider. Tegelijkertijd moet ik dus ook af en toe achteruitkijken en mezelf een schouderklopje geven voor wat we al hebben bereikt.”
Tips voor andere ondernemers
Dat laatste punt is volgens Marloes een tip voor elke ondernemer. “En aan creatieve mensen zoals ik die gaan ondernemen wil ik meegeven om je gevoel te volgen en te blijven werken vanuit je passie. Besef ondertussen wel dat je voor het opzetten van een bedrijf moet weten waar je naartoe wil en met die stip op de horizon harde keuzes moet maken. Kies één concept, richt dáár alles op en parkeer je andere ideeën. Alleen zo kun je succesvol ondernemen en impact maken met je bedrijf.”