“Nederland is in verandering’’, aldus Nieboer in het Noordhollands dagblad. “Noodgedwongen, bijvoorbeeld door de oorlog in Oekraïne, wordt de urgentie tot transitie versterkt. Ik ben ervan overtuigd dat veel bedrijven daar goede ideeën voor hebben.”
Voor ondernemers die nog niet zo ver zijn dat ze grote banken of investeerders voor hun plan weten te interesseren, is ROM InWest bedoeld. Deze regionale ontwikkelingsmaatschappij beschikt over twee fondsen, die met geld van de provincie, gemeenten en de Rijksoverheid zijn gevuld.
Voelsprieten
ROM InWest – de negende en laatste regionale ontwikkelingsmaatschappij die in Nederland is opgericht – richt zich op het Noord-Hollandse midden- en kleinbedrijf. Vanuit de Haarlemse Koepel steken de medewerkers sinds oktober vorig jaar hun voelsprieten uit. Hun interesse gaat vooral uit naar bedrijven die kunnen bijdragen aan de transitie naar een groenere en inclusievere economie.
Bedrijven zoals de twee Amsterdamse ondernemingen die al financiering hebben ontvangen. Het eerste is Quicargo, een online platform dat lege vrachtruimte koppelt aan bedrijven die palletladingen of pakketten willen laten vervoeren. Het tweede bedrijf is Woon Duurzaam dat huizenbezitters aanbiedt hun woning gasloos en energieneutraal te maken via een op maat gesneden plan.
Familiebedrijven
Nieboer is ervan overtuigd dat er veel meer bedrijven zijn met goede ideeën. ,,Familiebedrijven die milieuvriendelijker willen gaan werken. Of start-ups van mensen met een academische achtergrond, die vanuit hun kennis iets willen beginnen.’’ ROM InWest beschikt over twee fondsen – het MKB-fonds voor innovatie (60 miljoen euro) en het Transitiefonds (100 miljoen) voor ondernemers in de energietransitie en de circulaire economie.
Ook biedt ROM InWest begeleiding aan. ,,We gaan echt het gesprek aan, om te zien waar het vastloopt. We helpen ze hun propositie beter te formuleren of hun netwerk te vergroten. We kunnen ze ook koppelen aan andere investeerders – wij nemen zelf voor maximaal 49 procent deel.’’
Death Valley. Dat is de beeldende term voor de periode dat een goed ondernemersidee is uitgewerkt, maar nog geen geld weet aan te trekken. Veel bedrijven die denken over een circulaire manier van ondernemen, stuiten daarop, zegt Nieboer. Want hun idee ontneemt anderen hun verdienmodel.
Wegwerpluiers
,,Stel, iemand kan ouders leren om hun baby’s veel sneller zindelijk te maken. Zodat de kinderen niet jarenlang, maar soms maar negen maanden een (wegwerp)luier dragen. Dat raakt het verdienmodel van luierfabrikanten, maar levert wél een grote bijdrage aan de wereld. Investeerders moeten niet alleen denken aan het financieel rendement, maar ook aan het maatschappelijk rendement.’’