Waar datagedreven ondernemen in veel sectoren al lang gemeengoed is, waren horecaondernemers voor hun bedrijfsvoering tot voor kort vrijwel volledig aangewezen op ervaring en intuïtie. Om dat te veranderen, nam het bedrijf strategisch development partner Microsoft in de arm. Samen kwamen de twee partijen tot het eerste online platform dat horecaondernemers toegang geeft tot een data-gedreven aanpak. Ruim 3.400 Nederlandse horecaondernemingen hebben de app al in gebruik.
Inzicht in alle verkoopcijfers dankzij Tapp
Als enige partij in Nederland brengt de startup de interne drankverkoopcijfers van horecabedrijven samen met de marktbrede benchmark. Integraties met kassasystemen geven ondernemers inzicht in de eigen drankverkoop én in landelijke trends. Zo zien ze bijvoorbeeld hoe hun assortiment presteert in vergelijking met die van andere horecagelegenheden, welke dranken het beste verkopen en tegen welke prijzen – inclusief advies. Commerciële kansen zoals het optimaliseren van het assortiment of het hanteren van een betere prijsstrategie komen hiermee snel en helder in beeld.
Trots op investering
“Welke dranken genereren de meeste omzet? Laat ik marges liggen op bepaalde dranken? Mis ik een populaire drank in mijn assortiment? Horecaondernemers tastten altijd in het duister bij dit soort vragen, maar krijgen met TAPP razendsnel antwoord zodat ze slimmer kunnen ondernemen”, aldus Wibo Roest, CEO van TAPP. “Het stemt ons trots dat ROM InWest en CNBB samen met Rabobank in ons platform hebben geïnvesteerd. Met deze financiering gaan we TAPP verder ontwikkelen en hopen we het aantal Nederlandse klanten dit jaar op te schalen naar 5.000+. Onze missie dat TAPP uitgroeit tot Europese marktleider in het stimuleren van horeca-omzet, komt zo weer een stap dichterbij.”
Toekomstbestendige regionale economie
Janet Nieboer, CEO ROM InWest: “Met deze strategische investering vanuit het MKB Fonds stimuleren we het bedrijf in haar doel om met digitale tools inzichten op basis van data beschikbaar te maken voor horecaondernemers. De informatie over verkoopcijfers, markttrends en prijsstrategieën zij op het platform van TAPP kunnen vinden, heeft een diepgaande impact op de bedrijfsvoering en groeikansen van hun bedrijf. Met onze investering in TAPP laten we zien dat we ons inzetten voor digitalisering die uiteindelijk bijdraagt aan een toekomstbestendige regionale economie en versnelde innovatie in bredere zin.”