Op 5 maart ging de tweede editie van het Acceleratieprogramma Toekomstbestendig Bouwen van start. Wat valt hier te leren voor de innovatieve startups en scale-ups in de bouw- en infrasector waar het programma zich op richt? We vroegen het aan venture builder Jorn Eiting van Liempt van ROM InWest, en aan één van de bedrijven (Pretty Plastic) die hij als begeleider onder zijn hoede heeft.
“De duurzame leefomgeving die de overheid nastreeft en waaraan steeds hogere eisen worden gesteld, is voor een heel groot deel afhankelijk van duurzame bouw. Om daar een extra impuls aan te geven, initieerde het landelijk programma Toekomstbestendige Leefomgeving samen met de ROMs het Acceleratieprogramma Toekomstbestendig Bouwen (ATB). De doelgroep bestaat uit startups en scale-ups die actief zijn in de bouw- en infrasector met innovaties op het gebied van biobased en/of circulair bouwen of datagedreven beheer en onderhoud van infrastructuur.”
Klantgerichte focus
Jorn, die deze tweede editie van het ATB in totaal vier bedrijven begeleidt (Pretty Plastic, Boom Builds, Humade.nl en Echo Acoustic), vertelt dat een klantgerichte focus centraal staat in het programma. “Veel ondernemers presenteren hun technologische innovatie als dé oplossing van een probleem, zonder dat daar een gevalideerd probleem aan ten grondslag ligt. Ze baseren zich vooral op confirmation bias in de vorm van fans en cijfers die hun gelijk ‘bewijzen’. Wij helpen ze bij het verlagen van het risico door een stapje terug te doen en na te gaan of hun innovatie écht een oplossing is voor een marktvraag – om zo tot een product te komen dat ook direct te integreren is in de praktijk. Naar mijn mening doe je gedurende dit programma feitelijk het werk wat je toch al móet doen om je bedrijf te laten slagen.”
Problem solution & product market fits
Voor bedrijven die deze eerste horde al hebben genomen maar nog zoekende zijn naar een (betere) product market fit, is de grote vraag of huidige gebruikers hun product ook structureel zouden gaan gebruiken en herhalingsaankopen zouden gaan doen. Jorn: “Voor een levensvatbaar model is veel meer nodig dan een groepje fans dat een eerste aankoop doet. Doorslaggevend is de vraag of je product een structurele oplossing wordt. Van dat ‘olievlek-effect’ bestaan metrics en daarmee kun je een solidere basis hebben voordat je gaat opschalen.”
Uit de uitvindersbubbel
Jorn vertelt dat hij veel plezier heeft als begeleider. “Ik kan veel putten uit mijn eigen ondernemerservaringen met vergelijkbare bedrijven die ik heb opgezet. Bij de interviews met hun doelgroep die ik deelnemers laat doen, vond ik het mooi als over en weer totaal nieuwe inzichten ontstaan. Bij de ondernemers zie je dan dat ze even helemaal uit hun uitvindersbubbel komen en op zoek gaan naar een oplossing die écht aansluit bij de praktijk. Dat is cruciaal, want alleen met zo’n oplossing kun je consistent groeien. En consistente groei is de beste manier om blijvende impact te maken.”
Pretty Plastic: “Met je neus op de feiten”
Het in Amsterdam gevestigde Pretty Plastic is één van de bedrijven die Jorn tijdens het ATB begeleidt. CEO Hajo Reinders vertelt dat hij door ROM InWest werd uitgenodigd om aan het programma mee te doen. “Wat me aansprak, was dat dit programma specifiek is gericht op bouwmaterialen. Dat de start van het programma bovendien samenviel met de start van een nieuwe Account Executive bij ons, zag ik als een ideale kans voor hem om zich de essentiële uitdagingen voor ons bedrijf en onze markt eigen te maken. En in het algemeen ben je volgens mij nooit te oud om te leren.”
Herkenbare uitdagingen
“We zijn nu een paar weken onderweg met het ATB en onze indruk is heel erg goed. De affiniteit bij alle betrokkenen met de bouwwereld is fijn, omdat we daardoor steeds uitdagingen zien en horen waarin we ons herkennen. In tegenstelling tot andere programma’s – die vaak nogal vrijblijvend van aard zijn – word je hier bovendien echt aangezet om zelf dingen te doen. Je leert hoe je voorkomt dat je aannames maakt en welke stappen cruciaal zijn om als startup succesvol te zijn. Denk aan het opbouwen van een partner-netwerk. Het programma drukt je echt met je neus op de feiten.”
Eerst de klant Hajo merkt dat hij nu heel wat lessen uit het ATB kan toepassen in zijn dagelijkse praktijk. “In gesprekken met en het benaderen van potentiële klanten promoten we bijvoorbeeld veel minder primair ons product. Dat komt later wel. We verplaatsen ons allereerst helemaal in de klant en hun uitdaging. Waar zitten zij mee? Dat is het vertrekpunt om ze te bedienen. Via deze omgekeerde ‘route’ komen we merkbaar tot een veel betere propositie.”
Advies: maak tijd vrij
“Wees je ervan bewust dat het programma flink wat tijd kost”, geeft Hajo andere kandidaat-deelnemers mee. “Om je een idee te geven: één van de onderdelen is het houden van vijftig interviews per doelgroep om marktinformatie op te halen. Dat moet allemaal wel in je schema passen, naast de uitdagingen die al lopen. Mijn advies: maak voldoende tijd vrij zodat je het hele programma goed kan doen. Omdat onze nieuwe collega het ATB nu dedicated voor ons volgt, halen we er het maximale uit.”