Missie:
Draagt bij aan transitie:
Draagt bij aan SDG(s):
Onder het motto ‘Geen lekken, geen nattigheid, geen zorgen’ produceert Yoni alweer bijna tien jaar tampons en maandverband van biologisch katoen. In 2016 won het bedrijf de mkb-innovatie top 100 voor de innovatieve marketing en communicatie rond een product dat zoveel mensen gebruiken. Om het bedrijf te helpen groeien in Europa en zo innovatieve fem care-producten breder beschikbaar te maken voor vrouwen, investeerde ROM InWest samen met Rabobank, Invest International 2,3 miljoen euro in Yoni.
“Over vernieuwende en comfortabelere fem care-producten werd zo’n tien jaar geleden nog niet of nauwelijks nagedacht en gesproken”, blikt oprichter Mariah Manvelt Beck terug op de eerste jaren van Yoni. Vier grote spelers domineerden de markt in fem care toen ze haar bedrijf in 2014 oprichtte. “Maandverband en tampons van biologisch katoen bestonden al, maar waren alleen verkrijgbaar op speciale plekken zoals biologische winkels. Daar stoorde ik me aan, want daardoor was deze alternatieve optie bij veel vrouwen compleet onbekend.”
Maar Manvelt Beck zag meer verbeterpunten. “Anders dan bij crèmes en handzeep hoeven fabrikanten niet transparant te zijn over het materiaalgebruik voor tampons en maandverband. Fem care-producten vallen namelijk onder de algemene productregelgeving in de EU. Dan geldt die eis niet. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd bijzonder. De meeste tampons en inlegkruisjes hebben een toplaagje van plastic dat niet ademt. Dat zorgt voor broeierigheid, met alle gevolgen van dien: van algemene lichte irritatie tot medische klachten. Biologisch katoen ademt veel meer en voorkomt dit soort klachten daardoor.”
Als eerste in Europa kwamen de biologisch katoenen tampons en maandverband van Yoni In 2014 in de schappen van gewone supermarkten en drogisterijen te liggen – een mijlpaal waar Manvelt Beck nog steeds trots op is. “Onze filosofie is dat vrouwen altijd de keuze voor gebruiksvriendelijke en duurzame fem care-producten moeten hebben. Dus niet alleen in de grote stad of de biologische winkel, maar ook gewoon bij de plaatselijke Etos of supermarkt om de hoek. Wij vermelden altijd op onze verpakkingen waarvan onze producten gemaakt zijn. Zo helpen we vrouwen om bewustere keuzes binnen fem care te maken.”
Dankzij de investering van onder andere ROM InWest kan Yoni verder groeien binnen Nederland én in Europa. Manvelt Beck: “We zijn van oorsprong een Noord-Hollands merk, maar willen ons succes ook naar andere landen brengen zodat meer vrouwen van onze producten kunnen profiteren. Voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van ons productassortiment – bijvoorbeeld met duurzame menstruatiecups en probiotica die vaginale infecties tegengaat – werken we samen met Vrije Universiteit aan wetenschappelijk onderzoek naar gezondheid van de vagina. We zijn trouwens niet alleen blij met de ontvangen financiering. Met ROM InWest hebben we ook een partner gevonden die net als wij maatschappelijke rendement, een gezond milieu en gendergelijkheid nastreeft.
“Yoni is niet alleen in Nederland, maar ook internationaal een absolute koploper op het gebied van duurzame en innovatieve fem care-producten”, vertelt Janet Nieboer, ceo ROM InWest. “Dat ze meedoen aan wetenschappelijk onderzoek voor de ontwikkeling van hun producten, bewijst wel hoezeer ze inzetten op innovatie en écht maatschappelijke impact willen maken. “Het merk draagt aantoonbaar bij aan duurzaamheid, gezondheid en bewustwording. Redenen te over voor ons om in Yoni te investeren.
Confocal.nl: baanbrekende microscooptechnologie voor onderzoek in levende cellen
Tiny Library vindt dat ouders eenvoudig en voordelig babyspullen moeten kunnen huren in plaats van kopen, zodat we met zijn allen veel minder nieuwe spullen aan moeten schaffen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, verhalen, relevante evenementen en meer.