Acceleratieprogramma Toekomstig bouwen: voor startups die blijvend willen groeien

Slimme innovaties in de bouw en infra zijn van vitaal belang om Nederland leefbaar te houden. Maar ondernemen in deze sector brengt – zeker voor jonge bedrijven – nogal eens flinke uitdagingen met zich mee. Ben jij met je startup of scale-up actief in biobased en/of circulair bouwen of datagedreven beheer en onderhoud van infrastructuur? En zoek je naar het juiste groeipad voor jouw bedrijf? Dan is dit programma ideaal voor jou. 

De duurzame leefomgeving die de overheid nastreeft en waaraan iedereen steeds hogere eisen stelt, is voor een heel groot deel afhankelijk van duurzame bouw en infra. Om innovatieve ondernemers in die sector te helpen, heeft het landelijk programma Toekomstbestendige Leefomgeving samen met diverse Nederlandse ROMs – waaronder ROM InWest – het Acceleratieprogramma Toekomstbestendig Bouwen (ATB) opgezet. 

Persoonlijke begeleiding van experts
In het ATB krijg je als bedrijf ongeveer tien weken lang persoonlijke begeleiding van een ervaren expert die werkzaam is bij NOM, ROM InWest, Horizon en ROM Utrecht. Hij of zij laat je aan de hand van kritische vragen en opdrachten nóg beter nadenken over de meerwaarde van jouw idee voor de markt. Ook groepssessies met andere ondernemers zijn onderdeel van het ATB. Aan het eind van het programma moet je een haarscherp beeld hebben van je precieze doelgroep en hou jouw innovatie daarvoor een oplossing is.   

Geschikt voor jou?
Het ATB is geschikt voor jou als: 

  • je een innovatief product hebt met groeipotentieel, maar nog niet weet hoe je effectief de markt kunt betreden; 
  • je verkoopproces stagneert; 
  • je twijfelt of jouw oplossing de beste oplossing is voor het klantprobleem; 
  • je duidelijkheid zoekt over jouw ideale klant; 
  • je graag potentiële klanten wilt betrekken bij de verdere ontwikkeling van een prototype van jouw technologische innovatie 

Selectiecriteria
Voorwaarden voor deelname aan het ATB zijn dat je: 

  • de ambitie hebt om een schaalbaar bedrijf te bouwen dat bijdraagt aan duurzaamheidstransities binnen de bouw- en infrasector; 
  • een prototype hebt ontwikkeld, bij voorkeur gevalideerd in een relevante omgeving; 
  • aantoonbaar contact hebt met meerdere (potentiële) klanten; 
  • samen met een co-founder of collega gedurende circa tien weken gemiddeld tenminste 0,5 fte kunt vrijmaken. 

 

Startup Pretty Plastic volgde het Accelerator Programma. Lees hier wat hen dit heeft gebracht en hoe ROM InWest het bedrijf begeleidde. 

 

Het groeiprogramma bestaat uit 5 onderdelen

  1. Een grondige bedrijfsscan uitgevoerd door het expertteam om je belangrijkste ontwikkelingsdoelen te identificeren.
  2. Een op maat gemaakt ontwikkelingsplan inclusief de stappen die je kunt nemen om de doelstellingen van je bedrijf te verwezenlijken.
  3. Zes masterclasses over onderwerpen gerelateerd aan de groei van jonge innovatieve bedrijven. Denk aan het vinden van jouw ‘early evangelist’, de inzet van klantinterviews en pilots voor het identificeren/valideren van jouw probleemoplossing, de betekenis van klantcommitment en het belang van het vinden van de juiste ketenpartners.
  4. Persoonlijke begeleiding in de vorm van tweewekelijkse voortgangsgesprekken met een venture partner/ begeleider, gericht op het behalen van gestelde doelen.
  5. Toegang tot experts om specifieke uitdagingen in je organisatie aan te pakken die de groei van je bedrijf belemmeren.

 

Binnenkort start er een nieuw programma
Meld je alvast aan via Jorn Eiting van Liempt (jorn.eiting@rominwest.nl)
 

  

Organisatie en samenwerkingspartners 
Het programma wordt georganiseerd door de regionale ontwikkelingsmaatschappijen NOM, ROM InWest, Horizon Flevoland en ROM Utrecht Region, en is onderdeel van het Nationale Groeifonds Toekomstbestendige Leefomgeving. Hierin werken zo’n 150 organisaties samen aan de toekomst van de Nederlandse bouw en infrastructuur. De resultaten van het programma worden met hen gedeeld. 

 

 

Jorn Eiting van Liempt begeleidt namens ROM InWest bedrijven tijdens het ATB. Klantgerichtheid is volgens hem het centrale thema van het ATB.  Ook in de bouw en infra presenteren veel ondernemers hun technologische innovatie als dé oplossing, zonder dat daar een gevalideerd probleem aan ten grondslag ligt”, legt hij uit. Ze baseren zich vooral op fans en cijfers die hun gelijk ‘bewijzen’. In dit programma dwingen wij ondernemers om een stapje terug te doen en na te gaan of hun innovatie écht een oplossing is voor een marktvraag – om zo tot een product te komen dat ook direct te integreren is in de praktijk. Een proactieve houding is belangrijk om het maximale uit dit programma te halen. De spiegel die wij je voorhouden kan confronterend zijn, maar gaat je zeker helpen bij een gedegen groei op de lange termijn.” 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Gerelateerde items

chuck works
       Nieuws
21 mei 2024

Databeveiliging 2.0: hoe Chunk Works slimmer groeit met persoonlijke begeleiding van ROM InWest

‘Datagevoelige’ organisaties kijken met angst en beven naar de snelle opkomst van quantum computers, waarmee hacken kinderspel wordt. Het jonge techbedrijf Chunk Works – opgericht...
       Nieuws
15 mei 2024

Hoe Fabafull met plantaardige tussendoortjes de zorg bedient én de eiwittransitie ‘voedt’

Inspelen op de groeiende vraag naar eiwitrijke voeding in de zorg en tegelijkertijd de eiwittransitie versnellen: met Fabafull, een smaakvol tussendoortje gemaakt van plantaardig eiwit,...
missie
       Nieuws
23 april 2024

De kracht van impact: hoe je succesvol een onderneming opricht om de wereld beter te maken

Nadenken over hun maatschappelijke impact doen steeds meer Nederlandse ondernemingen. Opvallend is dat een groot aantal ondernemers een bedrijf opzet vanuit de wens de wereld beter te maken. Deze missiegedreven ondernemingen werken vanuit één doel of missie...

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief