4 juni 2024

Aantoonbaar een betere wereld ‘financieren’: hoe Qdrop impact investing meetbaar maakt

Interview

Claimen dat investeringen de wereld helpen is één, maar hoe bewijs je de échte impact van geld? Meer en meer investeerders worstelen met die vraag nu de roep om data bij impact-claims groeit en zelfs regulering daarop van kracht is. Qdrop, opgericht in 2023, levert een toegankelijke oplossing voor betaalbare impact-rapportages als alternatief voor Excel-sheets en dure consultants. Hoe kwamen de oprichters tot een marktklaar product? En hoe ondersteunde ROM InWest ze daarbij? 

“Impact-claims kunnen vandaag de dag eigenlijk niet meer zonder bijkomend bewijs in de vorm van data”, vertelt medeoprichter Annemieke Teune van Qdrop. “Heb je dat bewijs niet, dan kun je al snel de verdenking van greenwashing op je krijgen. Organisaties met een duurzame missie willen vaak al uit eigen beweging aantonen hoe hun product, dienst of geld uiteindelijk positieve verandering teweegbrengt. Rapporteren over impact zit bij hen in hun DNA.”

Méér dan compliance

Om ook minder proactieve partijen transparanter te krijgen, is sinds vorig jaar de sustainable finance disclosure regulation (SFDR) van kracht. Bedrijven met impact-claims zijn sindsdien verplicht om met data hun compliance te bewijzen. Teune noemt het een stap in de goede richting. “Het punt is alleen dat die regulering nog vooral gaat over risico’s. Onze tool brengt vooral positieve verandering in beeld. Daarmee is het met name een oplossing voor partijen die willen aantonen dat ze met hun ‘duurzame’ investeringen écht verschil maken. Impact-investeerders plaatsen dat doel zelfs pal naast financieel rendement. Logisch dus dat zij onze eerste ‘fans’ waren en in deze fase ook onze primaire doelgroep zijn.”

Rapportages op maat

Gevraagd naar uitleg over hun oplossing vertelt Teune dat Qdrop maar liefst tien duurzaamheidsstandaarden combineert, waaronder IRIS+, GRI en het SDG-raamwerk. De optelsom resulteert in een duizelingwekkend totaal van 800 á 900 impact ‘data points’. “Afhankelijk van de impact die je als investeerder beoogt, kun je met onze tool precies de relevante punten voor jou selecteren, bijvoorbeeld die over klimaateffecten”, aldus Teune. “Zo kom je met onze tool gegarandeerd tot een impact-rapportage die naadloos past bij jou als investeerder. En waarmee je dus ook jóuw beleggers en investeerders op maat bedient.”

“Focus houden nu cruciaal”

Naast de eerste klanten heeft Qdrop inmiddels ook nog een aantal pilot-cases lopen. “Via al die eerste contacten krijgen we ook steeds meer nieuwe leads binnen. Ons vliegwiel draait, maar de uitdaging is nu om focus te houden. We moeten de tijd nemen om onze oplossing technisch verder uit te werken en richten ons puur op impact-investeerders. Eerder waren we ook nog veel in gesprek met consultants, bedrijven en ngo’s, maar dat werd te breed. Met onze beperkte tijd moeten we keuzes maken.”

Persoonlijke coaching

Voor professionele begeleiding bij hun groei volgden Teune en medeoprichter Marjoleine van der Peet wekenlang een MRP-traject bij ROM Inwest. Senior Business Developer Jorn Eiting van Liempt was hun coach. “De trainingen die we elke donderdagmiddag – soms online en soms op locatie – volgden, waren ontzettend leerzaam maar aan het intensieve contact en de persoonlijke coaching van Jorn hebben we het meest gehad”, blikt Teune terug. “Ook al is hij inmiddels meer een coach op afstand, hij staat nog altijd paraat en levert heel snel advies als we met vragen zitten. Daarbij helpt het natuurlijk dat hij ons bedrijf nu goed kent.”

Volop groeipotentieel

Ondanks de focus die ze moet houden, werpt Teune graag een korte blik op de toekomst. “De markt waarin wij actief zijn is nog jong en de vraag naar impact-rapportages zal de komende jaren alleen maar groeien en verbreden. We zijn dan ook al voorzichtig bezig om onze oplossing uit te breiden naar bedrijven. De bekende management consultant Peter Drucker zei ooit: ‘If you can’t measure it, you can’t change it’. Dat is precies de filosofie achter ons product én de reden dat we nog volop kunnen groeien.”

“Statistisch valideren vraagt om tientallen interviews”

Oprichters Annemieke en Marjoleine van Qdrop zijn volgens Jorn enthousiaste, energieke dames en erkende specialisten op het gebied van de SFDR. “Maar het neerzetten van een product vraagt ook expertise van business development, marktkennis en ervaring – te beginnen met de juiste benadering van je doelgroep en je markt. Daarin heb ik ze wekenlang intensief gecoacht. Voor hun interviews met potentiële klanten gaf ik ze mee om niets van hun oplossing te noemen, maar puur en alleen te vragen naar de grootste uitdagingen die in de markt spelen. Met tientallen van zulke gesprekken krijg je gevalideerd zicht op het échte probleem waar iedereen mee zit in plaats van dat je aannames doet die jouw oplossing ondersteunen. Op basis van dezelfde interviews kun je ook je oplossing aanscherpen. Zo kom je tot een product waar de markt écht wat aan heeft.”

Jorn Eiting van Liempt
Jorn Eiting van Liempt
Senior Business Developer

Digitale transitie

Slimme systemen voor de maatschappij

Laat je
inspireren

29 november 2024

LSH Capital Match 2024: hét matchmaking-event in de life sciences & health-sector

Nieuws
Op 28 november 2024 vond in het Health & Innovation District in Amsterdam het jaarlijkse LSH Capital Match plaats, hét...
7 november 2024

Noord-Holland bruist van innovatie: 29 genomineerden voor KVK Innovatie Top 100

Het is geen verrassing voor ons: Noord-Holland is een broedplaats voor innovatie! Met maar liefst 29 genomineerden voor de KVK...
25 oktober 2024

“Meer ondernemerschap binnen Life Sciences & Health is harde noodzaak”

Interview
Net als in heel Nederland groeit de druk op de Noord-Hollandse zorg in rap tempo. Wat heeft deze sector nodig...
22 oktober 2024

Yoni: “Dankzij ROM InWest kunnen we nog meer mensen met ons verhaal bereiken” 

Interview
Met een duurzamer alternatief voor standaard menstruatieproducten én educatie werkt het in Amsterdam opgerichte Yoni sinds 2015 aan het destigmatiseren...
22 oktober 2024

Swipeguide: gebruik COL maakte onstuimige groei na corona mogelijk

Nieuws
SwipeGuide maakt digitale handleidingen voor fabrieken ter vervanging van papieren werkinstructies. Het Amsterdamse bedrijf dat in 2015 is opgericht heeft...
17 oktober 2024

ROM InWest investeert in Confocal.nl voor groei in live-cell microscopie

Nieuws
ROM InWest investeert samen met Nascent Ventures 5 miljoen euro in de Amsterdamse producent van microscopen Confocal.nl. De technologie van...
24 september 2024

Samenwerken essentieel om kansen voor ondernemen, innovatie & regio te verzilveren

Nieuws
Het regeerprogramma en de begrotingsplannen voor 2024 bieden kansen voor ondernemen, innovatie en regionale economische ontwikkeling. De negen regionale ontwikkelingsmaatschappijen...
5 september 2024

Regionale ontwikkelingsmaatschappijen en Invest International gaan samen investeren in startups

Nieuws
Innovatieve bedrijven met internationale ambities en activiteiten krijgen beter toegang tot beschikbare mogelijkheden voor ondersteuning en investering. De regionale ontwikkelingsmaatschappijen...

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, verhalen, relevante evenementen en meer. 

Ben jij ook een gamechanger?