“Impact-claims kunnen vandaag de dag eigenlijk niet meer zonder bijkomend bewijs in de vorm van data”, vertelt medeoprichter Annemieke Teune van Qdrop. “Heb je dat bewijs niet, dan kun je al snel de verdenking van greenwashing op je krijgen. Organisaties met een duurzame missie willen vaak al uit eigen beweging aantonen hoe hun product, dienst of geld uiteindelijk positieve verandering teweegbrengt. Rapporteren over impact zit bij hen in hun DNA.”
Méér dan compliance
Om ook minder proactieve partijen transparanter te krijgen, is sinds vorig jaar de sustainable finance disclosure regulation (SFDR) van kracht. Bedrijven met impact-claims zijn sindsdien verplicht om met data hun compliance te bewijzen. Teune noemt het een stap in de goede richting. “Het punt is alleen dat die regulering nog vooral gaat over risico’s. Onze tool brengt vooral positieve verandering in beeld. Daarmee is het met name een oplossing voor partijen die willen aantonen dat ze met hun ‘duurzame’ investeringen écht verschil maken. Impact-investeerders plaatsen dat doel zelfs pal naast financieel rendement. Logisch dus dat zij onze eerste ‘fans’ waren en in deze fase ook onze primaire doelgroep zijn.”
Rapportages op maat
Gevraagd naar uitleg over hun oplossing vertelt Teune dat Qdrop maar liefst tien duurzaamheidsstandaarden combineert, waaronder IRIS+, GRI en het SDG-raamwerk. De optelsom resulteert in een duizelingwekkend totaal van 800 á 900 impact ‘data points’. “Afhankelijk van de impact die je als investeerder beoogt, kun je met onze tool precies de relevante punten voor jou selecteren, bijvoorbeeld die over klimaateffecten”, aldus Teune. “Zo kom je met onze tool gegarandeerd tot een impact-rapportage die naadloos past bij jou als investeerder. En waarmee je dus ook jóuw beleggers en investeerders op maat bedient.”
“Focus houden nu cruciaal”
Naast de eerste klanten heeft Qdrop inmiddels ook nog een aantal pilot-cases lopen. “Via al die eerste contacten krijgen we ook steeds meer nieuwe leads binnen. Ons vliegwiel draait, maar de uitdaging is nu om focus te houden. We moeten de tijd nemen om onze oplossing technisch verder uit te werken en richten ons puur op impact-investeerders. Eerder waren we ook nog veel in gesprek met consultants, bedrijven en ngo’s, maar dat werd te breed. Met onze beperkte tijd moeten we keuzes maken.”
Persoonlijke coaching
Voor professionele begeleiding bij hun groei volgden Teune en medeoprichter Marjoleine van der Peet wekenlang een MRP-traject bij ROM Inwest. Senior Business Developer Jorn Eiting van Liempt was hun coach. “De trainingen die we elke donderdagmiddag – soms online en soms op locatie – volgden, waren ontzettend leerzaam maar aan het intensieve contact en de persoonlijke coaching van Jorn hebben we het meest gehad”, blikt Teune terug. “Ook al is hij inmiddels meer een coach op afstand, hij staat nog altijd paraat en levert heel snel advies als we met vragen zitten. Daarbij helpt het natuurlijk dat hij ons bedrijf nu goed kent.”
Volop groeipotentieel
Ondanks de focus die ze moet houden, werpt Teune graag een korte blik op de toekomst. “De markt waarin wij actief zijn is nog jong en de vraag naar impact-rapportages zal de komende jaren alleen maar groeien en verbreden. We zijn dan ook al voorzichtig bezig om onze oplossing uit te breiden naar bedrijven. De bekende management consultant Peter Drucker zei ooit: ‘If you can’t measure it, you can’t change it’. Dat is precies de filosofie achter ons product én de reden dat we nog volop kunnen groeien.”
“Statistisch valideren vraagt om tientallen interviews”
Oprichters Annemieke en Marjoleine van Qdrop zijn volgens Jorn enthousiaste, energieke dames en erkende specialisten op het gebied van de SFDR. “Maar het neerzetten van een product vraagt ook expertise van business development, marktkennis en ervaring – te beginnen met de juiste benadering van je doelgroep en je markt. Daarin heb ik ze wekenlang intensief gecoacht. Voor hun interviews met potentiële klanten gaf ik ze mee om niets van hun oplossing te noemen, maar puur en alleen te vragen naar de grootste uitdagingen die in de markt spelen. Met tientallen van zulke gesprekken krijg je gevalideerd zicht op het échte probleem waar iedereen mee zit in plaats van dat je aannames doet die jouw oplossing ondersteunen. Op basis van dezelfde interviews kun je ook je oplossing aanscherpen. Zo kom je tot een product waar de markt écht wat aan heeft.”