“Financiering vinden wordt nogal eens onderschat door beginnende ondernemers”, stelt Vincent als we hem vragen naar zijn praktijkervaring en die van zijn collega’s. “Trots als ondernemers vaak zijn op hun innovatie, steken ze hun tijd voornamelijk in de ontwikkeling van hun product of oplossing, (beoogde) klanten en het voor elkaar krijgen van pilotprojecten. Het aantrekken van financiering of investeerders is minder top of mind. Realiteit is dat investeerders een enorme impuls kunnen geven aan je startende onderneming. Niet alleen door middel van kapitaal, maar ook met kennis van de sector, venture building en een netwerk. Als ondernemer moet je dan wel in staat zijn de taal van de investeerders te spreken.”
Tip 1: vertel een goed en kloppend verhaal
Vincent legt uit dat een sterke pitch om je oplossing aan je doelgroep te verkopen, meestal nog geen investeerders overtuigt. “Het grote verschil is dat je een investeerder vaak eerst precies moet uitleggen welk probleem van jouw klant je precies gaat oplossen. Pas als je met dat verhaal de pijn van je doelgroep duidelijk maakt, kun je je oplossing uitleggen. Dit moet uitmonden in een goed verdienmodel, gevalideerd met klantdata en je go-to-market strategie. Belangrijk is dat je ook voorrekent hoe groot je markt is en hoeveel je dus op termijn kunt groeien. Zo schets je een realistisch en betrouwbaar groeipad van je onderneming waar een concrete financieringsbehoefte uit voortkomt.”
Tip 2: weet hoeveel je vraagt
Klinkt als een heel logische tip, maar uit de praktijk blijkt het een behoorlijke opgave om de financieringsbehoefte te bepalen. Dit komt voort uit de strategie, het businessmodel en het beoogde groeipad van de onderneming. Wanneer je precies hoeveel geld nodig hebt, is volgens Vincent voor elke startup anders. “Veel hangt af van je verdienmodel, de fase waarin je onderneming zich bevindt en hoe snel je je onderneming kan opschalen. Hieruit volgt bijvoorbeeld wanneer en hoeveel medewerkers je moet aannemen, maar ook hoe hoog de benodigde ontwikkelkosten zijn voordat je omzet kunt gaan maken.”
Tip 3: zoek de investeerder die bij je past
Weten wat voor investeerders passen bij je business case is volgens Vincent cruciaal om tot financiering te komen. “Dat kan flink verschillen per fase van je bedrijf. Bankfinanciering is zonder omzet meestal lastig te krijgen, terwijl vrienden en familie dan bijvoorbeeld mogelijk wel kunnen helpen. Soms zijn er subsidies die precies bij jouw type oplossing passen. De MIT-regeling is bijvoorbeeld voor veel innovatieve startups interessant. Er zijn ook verdienmodellen waarbij je klant (deels) vooraf betaalt en zo de ontwikkelingskosten deels voor zijn/haar rekening neemt. Pas als je aan opschalen toe bent, kun je meestal een beroep doen op Innovatiefondsen van RVO of Innovatiefonds Noord-Holland of private investeerders (business angels). Als je de eerste tractie in de markt hebt gegenereerd komen ROM InWest en andere publieke en private partijen als Venture Capital (VC’s) in beeld.”
Vertrouwd in de sector
Los van de levensfase is het volgens Vincent goed om investeerders te benaderen die vertrouwd zijn met de sector waarin je onderneemt. “Het pitchen van een consumentenproduct roept al snel herkenbaarheid op, maar een oplossing voor in de operatiekamer vraagt echt om meer technische investeerders. Omdat zij jouw beoogde speelveld kennen, kunnen ze je naast de financiële bijdrage ook helpen om jouw oplossing en visie in de praktijk te brengen. Zo helpt een goed passende investeerder je niet alleen aan geld, maar ook met een relevant netwerk en kennis van de sector.” Vincent onderstreept dat een gesprek met een gespecialiseerde VC die niet investeert in je onderneming toch van grote toegevoegde waarde zijn. “Als zo’n VC je wel doorverwijst naar iemand in zijn of haar netwerk, verscherpt dat je pitch en leg je mogelijk de basis voor vervolggesprekken op een later moment in de ontwikkeling van je onderneming. Zo maak je zelfs winst als je de beoogde investering niet binnenhaalt. Daarbij is het ook goed om de feedback van investeerders overzichtelijk bij te houden.”
Tip 4: gun jezelf de tijd
Hoewel er meer geld beschikbaar is gekomen voor startup-financieringen, blijft het aantrekken van financiering een langdurig proces. Vincent: “Gemiddeld moet je rekenen op een tijdlijn van een half jaar tot negen maanden. Omdat het traject intensief is en veel vraagt van je als ondernemer, leidt het je ook snel af van de dagelijkse operationele zaken. Daarin zien we vaak onderschatting. Ons advies: begin op tijd en zorg dat je voldoende uitlooptijd houdt. Kom je eenmaal in geldnood, dan wordt het meestal nog lastiger om geld op te halen en sta je al snel met je rug tegen de muur. Dat moet je absoluut voorkomen.”
Strategisch betere keuzes
Vincent geeft aan dat er voldoende professionele partijen zijn – zowel publieke als private – die ondernemers kunnen helpen. “Je hoeft als beginnende ondernemer echt niet alles in je eentje uit te zoeken. En waarom zou je onnodig onderuitgaan als er deskundigen zijn die kunnen helpen om strategisch betere keuzes te maken? ROM InWest is één van die partijen. Onze Business Developers helpen talloze ondernemers. Het voordeel van werken met ons is dat wij niet per se en alleen financiering nastreven; je kunt bij ons ook puur voor advies en begeleiding terecht. Naast onze eigen mensen hebben we een uitgebreid netwerk aan samenwerkingspartners waarnaar we je kunnen doorverwijzen. Zo helpen we je zo goed mogelijk op weg naar een nieuwe levensfase.”