“Passende arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk kunnen presenteren is al veel langer een wens van werkgevers, maar het belang ervan is gegroeid. Jongere generaties verwachten daarin namelijk meer”, vertelt Florian over het idee achter zijn platform. “Zeker Gen Z – de allerjongste generatie op de arbeidsmarkt – is gewend aan flexibiliteit, doorgroei en keuzevrijheid, ook ten aanzien van werktijden en arbeidsvoorwaarden. Werk is voor hen meer dan een inkomstenbron. Ze willen zich ook herkennen in de missie van een bedrijf en een burn-out koste wat kost voorkomen. Als ze zelf hun secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen kiezen, onderscheid je je als werkgever.”
Voor álle generaties
Florian bedacht een digitaal platform met een app die inzicht geeft in die arbeidsvoorwaarden, plus de mogelijkheid om ze zelf te selecteren. “Dus geen moeilijke HR-gesprekken en papierwerk meer, maar een digitale oplossing zoals jonge generaties ze gewend zijn. De vormgeving van de app sluit aan bij wat ze als digital natives van een moderne werkgever verwachten. En ook voor oudere generaties is onze oplossing zeer welkom, want een duidelijk overzicht van alle arbeidsvoorwaarden is prettig voor iedereen.”
Rebranding vanwege groei
In de eerste maanden van 2024 doorliep Florian met zijn bedrijf een fors rebranding-traject. “Naarmate we groeiden, merkten we steeds vaker dat onze naam (toen nog YourCampus) niet meer paste bij de fase van het bedrijf. Dat riep een verkeerde associatie op, het moest neutraler en korter. Alleo staat voor All earnings optimised, refererend aan de ontwikkeling die het platform doormaakt. Onze oplossing wordt namelijk steeds breder: het is meer en meer een volledig digitale loonstrook met ook zaken als vakantiedagen, mobiliteitsregelingen en pensioensaldo. Ook de tone of voice en look & feel van ons platform zijn neutraler en dus inclusiever geworden. Alles met het oog op de steeds grotere bedrijven met diverse werknemersbestanden die we bedienen.”
Kennissessies en strategisch advies
Al in zijn eerste jaren als ondernemer had Florian een grote behoefte aan kennis. “Destijds verzamelde ik daarvoor zelf collega-ondernemers om me heen, maar nu helpt ROM InWest ook op dit vlak. Zij organiseren regelmatig kennissessies over belangrijke maar vaak ook lastige ondernemerskwesties, bijvoorbeeld arbeidsrecht. De ondernemers die je daar ontmoet, zitten allemaal met soortgelijke vraagstukken en uitdagingen bij hun onderneming. Het is heel fijn om daarover samen te sparren en geleerde lessen uit te wisselen. In gesprekken met fonds- en investment managers van ROM InWest krijg ik regelmatig strategisch advies. Zo maak ik beter onderbouwde en slimmere keuzes voor duurzame groei op de langere termijn.”
Financiering
Ook qua financiering bood ROM InWest Alleo een helpende hand. Florian: “Van de doorontwikkeling van ons product en platform tot actieve sales en marketing voor meer zichtbaarheid in Nederland en expansie naar Duitsland: het drijft allemaal op voorinvesteringen. Alleen met een goed functionerend product en naamsbekendheid gaan we groeien en kunnen we op termijn onszelf financieren. Het is ontzettend fijn om een partner als ROM InWest te hebben die onze groeipotentie ziet en onze maatschappelijke missie steunt – en zo met vertrouwen en geduld in ons kan investeren.”
Streven naar impact
Gevraagd naar zijn doelstellingen op termijn laat Florian zijn streven naar impact blijken. “Het verschil dat onze oplossing maakt, is een kwestie van de schaal die we bereiken. Over vijf jaar wil ik met Alleo meer dan 1 miljoen mensen wereldwijd digitaal zicht geven op een goed en flexibel arbeidsvoorwaardenpakket. Daarmee wil ik niet alleen ons bedrijf zelf, maar ook al onze medewerkers en de klanten die we bedienen naar een volgend niveau tillen. Maar alles in stapjes: elke werkdag loop ik pas tevreden de deur uit als ik zie dat niet alleen het hele team, maar ook alle klanten die we bedienen tevreden zijn.”