Het bedrijf Kepler Vision Technologies ontwikkelde daarom Kepler Night Nurse: een systeem dat met behulp van slimme sensoren heel precies de bewegingen van patiënten detecteert. Hoe kwam het bedrijf van een innovatie tot een succesvol product voor de zorgmarkt? ROM InWest vroeg CEO Harro Stokman om tekst en uitleg voor andere digitale ‘zorgondernemers’.
“Er komt een gigantisch probleem op ons af in de zorg”, vertelt Harro Stokman van Kepler. “Een kwart van het zorgpersoneel gaat de komende vijf jaar met pensioen en het aantal ouderen blijft alleen maar toenemen. Dubbele vergrijzing dus. Het NRC sprak een paar maanden geleden al van een ‘zorginfarct’. Als we niet ingrijpen, gaan we echt vastlopen – misschien wel als eerste in de ouderenzorg. De sector heeft meer dan ooit belang bij efficiëntie.”
App voor beeldherkenning
Harro liep in 2010 tegen een modern probleem aan: een eindeloze stroom foto’s op zijn iPhone waarin hij maar moeilijk bepaalde momenten terug kon vinden. Samen met zijn collega’s van de UvA – waar hij werkte aan zijn PhD in Computer Vision – ontwikkelde hij Impala, een app die voorwerpen en handelingen op foto’s kan herkennen. “Door honden, katten, een zonsondergang of een omgeving te onderscheiden, ‘leerden’ we de app beeldmateriaal te categoriseren”, vertelt Harro. “Maar de ontwikkelingen in AI gingen snel verder. AI begint ook menselijke handelingen te herkennen. Dus of een persoon zit, staat, rookt, of eet. De technologie fascineerde mij ontzettend en al snel bedacht ik dat we er ook iets maatschappelijks mee moesten doen. Het personeelstekort in de zorg bracht me op het idee om de software te gebruiken voor camerabeelden in verzorgingstehuizen.”
Puzzelstukken
De switch naar de zorgsector bracht uitdagingen met zich mee. Harro: “We hadden nog wat puzzelstukken te leggen. Zo worden in de zorg vooral camera’s met een zogenoemde fisheye-lens gebruikt. Die kijken niet alleen recht vooruit maar ook opzij, waardoor je veel meer in beeld krijgt. Omdat bestaande computervisietechnologie daar niet op aansloot, moesten we die eerst tot in de technische kern aanpassen. Een tweede probleem was de betrouwbaarheid van de AI. Toen de software een keer tijdens de feestdagen alarm sloeg, vond het zorgpersoneel geen gewonde patiënt maar baby Jezus in de kerststal. Inmiddels zij we zover dat de technologie de lighouding van patiënten analyseert en rapporten kan opstellen op basis van gegenereerde data.”
Schaalbare oplossing
Harro stelt dat de technologie nu staat als een huis. “Zorgmedewerkers krijgen op basis van beeldanalyses niet alleen meldingen bij een ongeval, maar ook om ongelukken te voorkomen – bijvoorbeeld als een cliënt te lang in de badkamer is of op de rand van zijn bed zit. Omdat de sensoren het uniform van zorgmedewerkers herkennen, gaat het alarm alleen af bij cliënten.” Dankzij de investering van ROM InWest kunnen we extra marketing en sales inzetten om de innovatie van Kepler Night Nurse verder in de markt te zetten. Mijn doel is dat de software in 2030 over een miljoen cliënten waakt. Alles met als doel om de zorg betaalbaar en op niveau te houden.”
Tips voor ondernemers
Waar kunnen andere ondernemers in digitale zorgoplossingen lering uit trekken? Harro adviseert om mee te lopen met zorgpersoneel. “Zij weten zelf het beste waar ze behoefte aan hebben. En druk je doelgroep – zorgprofessionals dus – op het hart dat ze niet worden vervangen door technologie. Slimme technologische oplossingen zijn er juist om personeel te ondersteunen, zodat ze hun werk efficiënter en beter kunnen doen.”
Over Kepler Night Nurse
Het nu al extreme personeelstekort in de zorg zal de komende vijf jaar met nog eens 25% stijgen, terwijl de zorgvraag door de vergrijzing alleen maar groeit. Betere detectie is cruciaal om de personeel te ontlasten: met de bestaande sensoren in verzorgingstehuizen is vaak pas na vijf minuten iemand ter plaatse als een cliënt uit zijn stoel of bed valt. Ook blijken veel meldingen vals alarm, bijvoorbeeld als iemand per ongeluk op de alarmknop drukt. De slimme sensor van Kepler Night Nurse stuurt al een melding binnen 10 seconden na een val én voorkomt ongevallen door heel precies de bewegingen van patiënten te detecteren – bijvoorbeeld het opstaan uit een stoel of het op de rand van het bed gaan zitten. Hierdoor is personeel eerder ter plaatse en neemt het aantal valse alarmen met 99% af.