Jan-Willem: “We hebben elkaar ontmoet via Antler, een venture capitalist die gedreven, ondernemende mensen met innovatieve ideeën bij elkaar brengt. We wilden eerst een soort B2B-marktplaats opzetten waar aanbieders van bijvoorbeeld producten zoals groente en fruit hun overschot konden afzetten. Op basis van meer dan 60 interviews in de voedselketen bleek dat het opzetten van een dergelijke marktplaats iets te hoog gegrepen was. Juist omdat dit soort bederfelijke producten zo beperkt houdbaar zijn en het daardoor noodzakelijk is om precies op tijd vraag en aanbod te matchen.”
Verspilling vóór zijn
“We zijn toen gaan nadenken over de achterliggende reden voor verspilling en verlies. In veel gevallen bleek dit te komen door een gebrek aan transparantie in vraag en aanbod. Ter illustratie: stel een coöperatie verwacht 100.000 aardbeien op dag X, maar krijgt er die dag 150.000 van de verschillende coöperatieleden. Die 50.000 extra zijn dan veel moeilijker af te zetten door marketing en sales van die coöperatie. Met onze software kunnen we echter al 4 weken van tevoren voorspellen dat de coöperatieleden op dag X 150.000 aardbeien aanbieden. Dat geeft marketing en sales weer de tijd om ook voor die 50.000 extra een afzetmarkt te vinden. Dat levert de telers en coöperaties niet alleen een betere prijs op, maar zorgt ook voor minder weggegooide aardbeien.” Voor haar activiteiten heeft Merqato een voucher gekregen van de Stichting Samen tegen Voedselverspilling.
Volledige supply chain betrekken
“Onze focus ligt nu op het voorspellen samen met coöperaties op basis van AI zodat die voorspellingen steeds beter worden. We gebruiken hiervoor naast de bedrijfsdata ook externe databronnen waaronder historische en toekomstige weersvoorspellingen. Wij werken nu met verschillende partners om het product te ontwikkelen. Een volgende stap is uitbreiden in Europa. Daarnaast hebben wij ideeën hoe wij andere partijen in de food supply chain met onze data kunnen helpen duurzamer en efficiënter te worden. Denk aan logistieke bedrijven. Want als we vier weken van tevoren precies weten welk groente- en fruitaanbod er op dag X is, dan kun je daarvoor bijvoorbeeld ook alvast het aantal benodigde vrachtwagens regelen. En ook dat maakt de hele voedselwaardeketen weer een stukje duurzamer.”
Deelname Business Innovation Program Food (BIPF)
Merqato is een van de bedrijven die ondersteund worden door ROM InWest met een MIT-subsidie. Als bedrijf dat de voedselketen duurzamer, slimmer en efficiënter maakt, nemen ze ook deel aan het Business Innovation Program Food (BIPF). Het BIPF, een samenwerkingsverband met ROM InWest, ondersteunt startups én bestaande MKB-bedrijven, die met hun idee een bijdrage willen leveren aan de voedseltransitie.