“Wist je dat merken en fabrikanten van menstruatieproducten nog altijd niet verplicht zijn om ingrediënten te vermelden op hun verpakking? Vrouwen weten vaak dus helemaal niet dat ze met die producten allerlei plastics, chemicaliën of parfums in hun lichaam brengen”, steekt Deniz van wal. “Yoni is een van de eerste bedrijven die dat op eigen initiatief toch doet. Zo helpen we meisjes en vrouwen een bewuste en gezonde keuze te maken in de producten die ze voor hun menstruatie gebruiken. Je vindt ons in de schappen van gewone supermarkten en drogisterijen.”
Werken aan transparantie
Deniz legt uit dat Yoni uitsluitend gezonde en duurzame menstruatieproducten aanbiedt. “Ons portfolio omvat tegenwoordig niet alleen maandverband en tampons, maar ook herbruikbare producten zoals menstruatieondergoed en cups. Alle producten zijn duurzaam geproduceerd van 100% biologisch katoen, zonder chemicaliën en plastics. Daarmee onderscheiden we ons in de industrie en dagen we andere spelers uit om op duurzame ingrediënten over te stappen – én om die dus te vermelden. Hoe gezonder en transparanter de industrie, hoe beter.”
Maatschappelijke rol
Naast het helpen van vrouwen ziet Deniz ook een bredere maatschappelijke rol voor Yoni weggelegd. “Het klassieke taboe op menstruatie en vaginale gezondheid willen we niet alleen met onze producten doorbreken, maar ook door deze onderwerpen meer bespreekbaar te maken. Menstruatieproducten zijn volgens ons net zo belangrijk als andere hygiëneproducten zoals toiletpapier en zeep en zouden daarom óók gratis beschikbaar moeten zijn in publieke ruimtes – denk aan scholen, kantoren en restaurants.”
Méér producten en innovatie
Deniz is niet verbaasd dat Yoni in de voorbije tien jaar een brede en sterke naamsbekendheid heeft opgebouwd. “Onze producten zijn gezond voor mens én milieu – dat verhaal staat als een huis. Vanuit deze basis willen we nu gaan uitbreiden binnen Europa om in steeds meer landen de nummer één keuze voor duurzame menstruatieproducten te worden. Maar voor gezonde groei moet ook commercieel alles kloppen. Onze cashflow moet verder omhoog om in onze groei en verdere innovatie te kunnen investeren. Nog meer duurzame en gezonde producten zijn belangrijk, maar uiteindelijk willen we een platform bieden waar vrouwen, wetenschappers en experts kunnen samenkomen voor menstruatie-oplossingen in bredere zin.”
Financiering voor educatie
Externe financiering is volgens Deniz cruciaal om nog meer mensen met het verhaal van Yoni te bereiken. “Mede dankzij de financiering van ROM InWest ontwikkelen we in dat kader de laatste jaren – naast producten – steeds meer educatieve content over menstruatie en vaginale gezondheid. Experts uit ons netwerk gaan langs bij bedrijven of scholen om daar workshops te geven. En op steeds meer plekken plaatsen we dispensers voor gratis verstrekking van onze producten. Dankzij de korte lijntjes met ROM InWest zijn ze ook altijd beschikbaar als sparringpartner voor onze financiële kant, bijvoorbeeld als het gaat over onze cashflow in uitdagende tijden.”
Ervaringen delen met andere bedrijven
Deniz is ook zeer te spreken over de trainingen die ROM InWest regelmatig aan startups en scale-ups geeft. “Met Yoni hebben wij inmiddels twee van die trainingen gehad. Los van de leerzame inhoud is het heel waardevol dat je daar in contact komt met oprichters en CEO’s van andere portfoliobedrijven van ROM InWest. Zij zitten stuk voor stuk in een vergelijkbare fase met dezelfde bijkomende uitdagingen, zelfs als ze actief zijn in een totaal andere branche. Daardoor kun je volop tips en ervaringen delen en van elkaars aanpak leren. Met sommige bedrijven hebben we ook nog steeds contact.”