22 oktober 2024

Yoni: “Dankzij ROM InWest kunnen we nog meer mensen met ons verhaal bereiken” 

Deniz en Mariah samen producten
Interview

Met een duurzamer alternatief voor standaard menstruatieproducten én educatie werkt het in Amsterdam opgerichte Yoni sinds 2015 aan het destigmatiseren van menstruatie en het vergroten van het zelfvertrouwen en de kansen van meisjes en vrouwen. Waar staat het duurzame A-merk inmiddels en hoe ervaart CEO Deniz Er Wiedhaup de ondersteuning die ROM InWest Yoni biedt? 

“Wist je dat merken en fabrikanten van menstruatieproducten nog altijd niet verplicht zijn om ingrediënten te vermelden op hun verpakking? Vrouwen weten vaak dus helemaal niet dat ze met die producten allerlei plastics, chemicaliën of parfums in hun lichaam brengen”, steekt Deniz van wal. “Yoni is een van de eerste bedrijven die dat op eigen initiatief toch doet. Zo helpen we meisjes en vrouwen een bewuste en gezonde keuze te maken in de producten die ze voor hun menstruatie gebruiken. Je vindt ons in de schappen van gewone supermarkten en drogisterijen.”

Werken aan transparantie

Deniz legt uit dat Yoni uitsluitend gezonde en duurzame menstruatieproducten aanbiedt. “Ons portfolio omvat tegenwoordig niet alleen maandverband en tampons, maar ook herbruikbare producten zoals menstruatieondergoed en cups. Alle producten zijn duurzaam geproduceerd van 100% biologisch katoen, zonder chemicaliën en plastics. Daarmee onderscheiden we ons in de industrie en dagen we andere spelers uit om op duurzame ingrediënten over te stappen – én om die dus te vermelden. Hoe gezonder en transparanter de industrie, hoe beter.”

Maatschappelijke rol

Naast het helpen van vrouwen ziet Deniz ook een bredere maatschappelijke rol voor Yoni weggelegd. “Het klassieke taboe op menstruatie en vaginale gezondheid willen we niet alleen met onze producten doorbreken, maar ook door deze onderwerpen meer bespreekbaar te maken. Menstruatieproducten zijn volgens ons net zo belangrijk als andere hygiëneproducten zoals toiletpapier en zeep en zouden daarom óók gratis beschikbaar moeten zijn in publieke ruimtes – denk aan scholen, kantoren en restaurants.”

Méér producten en innovatie

Deniz is niet verbaasd dat Yoni in de voorbije tien jaar een brede en sterke naamsbekendheid heeft opgebouwd. “Onze producten zijn gezond voor mens én milieu – dat verhaal staat als een huis. Vanuit deze basis willen we nu gaan uitbreiden binnen Europa om in steeds meer landen de nummer één keuze voor duurzame menstruatieproducten te worden. Maar voor gezonde groei moet ook commercieel alles kloppen. Onze cashflow moet verder omhoog om in onze groei en verdere innovatie te kunnen investeren. Nog meer duurzame en gezonde producten zijn belangrijk, maar uiteindelijk willen we een platform bieden waar vrouwen, wetenschappers en experts kunnen samenkomen voor menstruatie-oplossingen in bredere zin.”

Financiering voor educatie

Externe financiering is volgens Deniz cruciaal om nog meer mensen met het verhaal van Yoni te bereiken. “Mede dankzij de financiering van ROM InWest ontwikkelen we in dat kader de laatste jaren – naast producten – steeds meer educatieve content over menstruatie en vaginale gezondheid. Experts uit ons netwerk gaan langs bij bedrijven of scholen om daar workshops te geven. En op steeds meer plekken plaatsen we dispensers voor gratis verstrekking van onze producten. Dankzij de korte lijntjes met ROM InWest zijn ze ook altijd beschikbaar als sparringpartner voor onze financiële kant, bijvoorbeeld als het gaat over onze cashflow in uitdagende tijden.”

Ervaringen delen met andere bedrijven

Deniz is ook zeer te spreken over de trainingen die ROM InWest regelmatig aan startups en scale-ups geeft. “Met Yoni hebben wij inmiddels twee van die trainingen gehad. Los van de leerzame inhoud is het heel waardevol dat je daar in contact komt met oprichters en CEO’s van andere portfoliobedrijven van ROM InWest. Zij zitten stuk voor stuk in een vergelijkbare fase met dezelfde bijkomende uitdagingen, zelfs als ze actief zijn in een totaal andere branche. Daardoor kun je volop tips en ervaringen delen en van elkaars aanpak leren. Met sommige bedrijven hebben we ook nog steeds contact.”

Isabel van Nesselrooij
Fondsmanager Transitiefonds
Gamechanger

Yoni: Maakt biologische menstruatieproducten

Meer over Yoni

Circulaire transitie

Van een lineaire naar een circulaire economie

Laat je
inspireren

27 maart 2025

DOPS Recycling Technologies haalt €5 miljoen op voor baanbrekende recyclingtechnologie

Nieuws
DOPS Recycling Technologies heeft €5 miljoen opgehaald om hun innovatieve DCI™-technologie verder te ontwikkelen. Deze technologie zet afval om in...
17 maart 2025

“Circulaire economie is de sleutel voor onze bestaanszekerheid”

Nieuws
Stel dat afval geen eindstation is van een proces van verspilling, maar het begin van iets nieuws. Waar duurzaamheid ooit...
7 maart 2025

Vrouwelijk ondernemerschap versnellen: de rol van de ROM’s binnen Code-V 

Nieuws
Ondanks de groei van het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland, blijft de toegang tot financiering vaak een struikelblok. Minder dan...
27 februari 2025

Skytree over LeapSprong: “We hebben nu de juiste contacten om verder op te gaan schalen” 

Interview
Filtertechnologie die CO2-uit de lucht haalt en zo klimaatverandering tegengaat: het klinkt futuristisch, maar bij het in 2014 opgerichte Skytree...
20 februari 2025

HealthTech Accelerator-programma: breng je HealthTech-startup naar de markt en investeerders

Nieuws
Technologie is steeds belangrijker bij het verbeteren, toegankelijk en betaalbaar houden van de gezondheidszorg – een sector die fors onder...
28 januari 2025

Projectfinanciering: grote impact met ‘geduldig’ kapitaal

Blog
Isabel van Nesselrooij, fondsmanager Transitiefonds bij ROM InWest, benadrukt de waarde van projectfinanciering. “Geduldig kapitaal is cruciaal om projecten voorbij...
21 januari 2025

Tiny Library gaat dankzij crowdfunding de grens over 

Nieuws
Tiny Library, het verhuurplatform voor baby- en kinderproducten, maakt zich op voor een volgende groeifase. In 2028 wil Tiny Library...
14 januari 2025

Pacmed, PAVA en Rezolve strijden om finaleticket Zorginnovatieprijs 2025

Nieuws
Wie wint de 10e editie van de Nederlandse Zorginnovatieprijs, dé landelijke prijs voor de meest innovatieve scale-up op het gebied...

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, verhalen, relevante evenementen en meer. 

Ben jij ook een gamechanger?