Een missie
Bij A Beautiful Story draait alles om betekenis en verbinding. “Onze sieraden zijn meer dan decoratie”, legt Cathelijne Lania, oprichter en directeur, uit. “Ze brengen verhalen tot leven: van de maker in Nepal tot de drager hier in Nederland. Elk stuk symboliseert hoop, kracht en verbondenheid. De opbrengsten gaan terug naar de vakmensen in Nepal. We zien elkaar als directe collega’s, als een wereldwijde familie.” Cathelijne onderhoudt langdurige samenwerkingen met de lokale ateliers. De ambachtslieden ontvangen eerlijke lonen en werken in een veilige en stabiele omgeving. Dit biedt hen financiële zekerheid en de kans om zich verder te ontwikkelen. “We geloven in de kracht van samenwerking”, zegt Cathelijne. “Het gaat om het opbouwen van relaties die zowel voor ons als voor de gemeenschappen en ateliers in Nepal duurzaam zijn.”
Overleven dankzij COL
Toen de pandemie toesloeg, werd de internationale productie en verkoop van sieraden ontwricht. “Onze grootste afnemers zijn de winkeliers door Europa heen. We verkopen ook wel via onze webshop maar de meeste omzet komt vanuit de afnemende winkels. Door de pandemie waren alle winkels langdurig dicht. Mijn grootste zorg was om de werkgelegenheid in Nepal te waarborgen. ”De Corona-overbruggingslening bood de broodnodige steun. “We waren onder de indruk van de visie en toewijding van A Beautiful Story”, zegt Ivo Kalthoff, Fondsmanager bij ROMInWest. “Dit is precies het type onderneming dat we willen ondersteunen: bedrijven die niet alleen economische waarde, maar ook maatschappelijke impact creëren. ”Met de lening kon A Beautiful Story salarissen blijven betalen en de overstap maken naar een meer digitale bedrijfsvoering.”
De noodzaak van innoveren tijdens de pandemie
De pandemie heeft het bedrijf uitgedaagd om nieuwe wegen te verkennen. “We hebben sterk ingezet op onze online ontwikkeling”, zegt Cathelijne. “Onze vernieuwde website en online marketing hebben ons inmiddels in staat gesteld om een breder publiek te bereiken. ”Naast de digitale focus heeft het bedrijf ook de interne processen verbeterd en geïnvesteerd in duurzaamheid. “Voor de komende jaren willen we onze impact verder vergroten”, legt Cathelijne uit. “We blijven trouw aan onze kernwaarden van eerlijke handel en duurzame productie. We zien kansen om deze boodschap nog sterker uit te dragen.”
Geweld tegen vrouwen bestrijden met nieuwe campagne: Orange the world
De missie van A Beautiful Story is helder: mensen inspireren met sieraden die betekenis hebben, en tegelijkertijd het ondersteunen van sociale kwesties. Ook de samenwerking met Orange the World, een campagne gericht op het bestrijden van wereldwijd geweld tegen vrouwen, is hier een uiting van. Als onderdeel van deze samenwerking heeft het bedrijf een speciale sieradenlijn ontwikkeld, waarvan een groot deel van de opbrengst naar projecten gaat die geweld tegen vrouwen bestrijden. “Het is een thema dat ons nauw aan het hart ligt,” zegt Cathelijne. “Geweld tegen vrouwen is een universeel probleem en wij willen bijdragen aan een wereld waarin vrouwen zich veilig en gewaardeerd voelen. Dankzij de COL hebben wij door kunnen zetten om te blijven vechten voor de waarden waar wij zo diep in geloven en voor staan.”
De Corona-overbruggingslening wordt nu uitgevoerd door ROM InWest, meer over COL.
Swipeguide maakte ook gebruik van COL, lees hier hun verhaal.
Meer over A Beautiful Story eigen story lees en kijk je hier:
Lezen: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2546760-de-eerste-stappen-op-weg-naar-fairtrade-sieraden-zijn-niet-makkelijk
Kijken: https://nos.nl/nieuwsuur/video/2546725-duurzame-en-verantwoorde-sieraden-produceren-blijkt-lastig