21 december 2023

7e BIPF-programma: agrifood-innovaties onder de loep

Business Innovation Program Food editie 7
Nieuws

Hoe kom je als innovatieve agrifood-ondernemer tot een oplossing waar de markt écht iets aan heeft? En hoe zorg dat je bedrijf gezond en consistent kan groeien? Om hier scherper zicht op te krijgen, namen elf agrifood-bedrijven dit najaar deel aan de zevende editie van het Business Innovation Program Food (BIPF). Stef Mellema, business developer bij ROM InWest, nam voor de derde keer deel als begeleider. “Het is prachtig om wekenlang zo dicht naast ondernemers te zitten en zo praktisch met ze bezig te zijn.”

Net als de voorgaande keren had Stef ruim tien weken nauw contact met de ondernemers van het bedrijf dat hij begeleidde. “Bijzonder aan deze editie was onder meer de locatie op het campusterrein van de WUR, het kloppend hart van de voedselinnovatie”, blikt hij terug. “Ook organiseerden we voor het eerst met onze partners een evenement speciaal over funding, ter aanvulling op het basisprogramma. Tal van partijen die in de voedseltransitie investeren – met leningen, subsidies, of andere vormen van venture capital – waren daar aanwezig om hun krachten met ondernemers te bundelen. Juist voor startende ondernemers is zo’n netwerk heel belangrijk met het oog op externe financiering.”

Zelfde levensfase en vraagstuk

Het bedrijf dat Stef deze editie onder zijn hoede nam (zie kader) zat qua levensfase en strategisch vraagstuk in hetzelfde schuitje als de bedrijven die hij voorgaande keren begeleidde. “Ik hielp ze bij het valideren van het klantprobleem, de oplossing daarvoor én hoe je daaraan gekoppeld tot de eerste klanten komt. Het punt is namelijk dat veel startende ondernemers vooral vanuit hun innovatie denken. Dan zie je al snel dat ze vaak niet echt een oplossing voor een probleem ontwikkelen, maar eerder een probleem bij hun oplossing zoeken.”

Doelgroepen interviewen

Gevraagd naar zijn aanpak vertelt Stef dat hij de ondernemers interviews liet houden met de doelgroep die ze voor ogen hadden voor hun innovatie. Zo ontdekten sommigen dat die doelgroep helemaal niet hun toekomstige klanten zijn. “Eén agrifood-ondernemer had bijvoorbeeld bedacht om zich volledig op veganisten te gaan richten, maar ontdekte dat er feitelijk nog maar heel weinig 100% veganisten in Nederland zijn. Bovendien is de markt daarvoor vrij druk bezet. Duurzaamheid blijkt vaak ook niet de belangrijkste drijfveer van consumenten om voor een vleesalternatief te kiezen, maar eerder smaak. De marketing van het product moest dus flink op de schop.”

Prioriteiten per levensfase

De basis voor het BIPF-programma is het zogenaamde levensfasemodel, dat ervan uitgaat dat startups in vier levensfasen transformeren tot een volwaardig bedrijf. Stef: “Grof gezegd helpen we bedrijven om te bepalen waaraan ze wel en niet hun schaarse tijd en geld moeten besteden om te groeien op een consistente manier, passend naar hun levensfase. Sales is bijvoorbeeld nog geen prioriteit in de eerste levensfase – dat komt pas later. De ‘lesstof’ is verdeeld over tien modules en gaat onder meer over zaken als impact maken en samenwerken (ook wel alliantie-management) met partners. Deelnemers ontwikkelen ook een eigen roadmap met doelstellingen en acties die ze elk op de laatste dag van het programma presenteren. Die roadmap nemen ze mee als basis voor de verdere groei van hun bedrijf.”

Stef blikt niet voor het eerst met een zichtbare glimlach terug op zijn rol als begeleider tijdens het programma. “Het was alweer de derde keer dat ik dit deed, maar het blijft bijzonder om een paar maanden zó dicht naast ondernemers te zitten en zo praktisch met ze bezig te zijn. Ik vind het één van de leukste onderdelen van mijn baan. Ik kijk alweer uit naar de volgende editie.”

 

“Heel veel aan de coaching van Stef gehad”

Als onderdeel van het zevende BIPF-programma begeleidde Stef Mellema Merqato, een platform dat fruit- en groentecoöperaties op basis van data inzicht geeft in de leveringen van hun leden en de vraag van klanten. “We hebben veel aan zijn tips en adviezen gehad”, blikt mede-oprichter Jan-Willem Snoeker terug. “We dachten bijvoorbeeld aan een advisory board voor ons bedrijf, maar concludeerden na gesprekken met Stef dat we daar qua levensfase nog niet aan toe zijn. We hebben nu meer aan een aantal specialisten die ons regelmatig feedback geven. Stef linkte ons ook aan een groot netwerk van relevante organisaties. Het was fijn om hem als externe sparringpartner te hebben en we hebben veel aan zijn coaching gehad.”

 

BIPF: slim ondernemen in de voedselindustrie

Het Business Innovation Program Food (BIPF) is een platform dat startups en mkb-bedrijven ondersteunt die met hun product of dienst willen bijdragen aan de voedseltransitie. Elk programma duurt een week of tien en bestaat uit tien modules, bedoeld inzicht te krijgen in product en doelgroep als basis voor een gezonde businesscase. Deelnemers aan de programma’s komen onder meer uit de land- en tuinbouw, de voedselverwerkende industrie, data en technologie en (logistieke) dienstverlening.

Het BIPF is een initiatief van de regionale ontwikkelingsmaatschappijen die verenigd zijn in ROM Nederland. Partners binnen dit programma zijn de ontwikkelingsmaatschappijen (LIOF, NOM, Innovation Quarter, Horizon, Oost NL, ROM Utrecht Region, Impuls Zeeland, ROM InWest en BOM) in samenwerking met Invest-NL, de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, Rabobank en Foodvalley NL.

BIPF-programma editie 8: schrijf je nu in

Ben jij ook geïnteresseerd in het BIPF-programma, maar wil je er graag eerst nog meer over horen? Op 31 januari om 10.00 uur start een online webinar waarmee je kunt checken of het programma écht bij jouw onderneming past. De achtste editie van het programma start vervolgens medio maart en loopt tot ongeveer medio juni. Inschrijven voor de introductieworkshop kan hier. Deelname is gratis.

 

Stef Mellema
Business Developer

Voedseltransitie

Naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem

Laat je
inspireren

7 november 2024

Noord-Holland bruist van innovatie: 29 genomineerden voor KVK Innovatie Top 100

Het is geen verrassing voor ons: Noord-Holland is een broedplaats voor innovatie! Met maar liefst 29 genomineerden voor de KVK...
25 oktober 2024

“Meer ondernemerschap binnen Life Sciences & Health is harde noodzaak”

Interview
Net als in heel Nederland groeit de druk op de Noord-Hollandse zorg in rap tempo. Wat heeft deze sector nodig...
22 oktober 2024

Yoni: “Dankzij ROM InWest kunnen we nog meer mensen met ons verhaal bereiken” 

Interview
Met een duurzamer alternatief voor standaard menstruatieproducten én educatie werkt het in Amsterdam opgerichte Yoni sinds 2015 aan het destigmatiseren...
22 oktober 2024

Swipeguide: gebruik COL maakte onstuimige groei na corona mogelijk

Nieuws
SwipeGuide maakt digitale handleidingen voor fabrieken ter vervanging van papieren werkinstructies. Het Amsterdamse bedrijf dat in 2015 is opgericht heeft...
17 oktober 2024

ROM InWest investeert in Confocal.nl voor groei in live-cell microscopie

Nieuws
ROM InWest investeert samen met Nascent Ventures 5 miljoen euro in de Amsterdamse producent van microscopen Confocal.nl. De technologie van...
24 september 2024

Samenwerken essentieel om kansen voor ondernemen, innovatie & regio te verzilveren

Nieuws
Het regeerprogramma en de begrotingsplannen voor 2024 bieden kansen voor ondernemen, innovatie en regionale economische ontwikkeling. De negen regionale ontwikkelingsmaatschappijen...
5 september 2024

Regionale ontwikkelingsmaatschappijen en Invest International gaan samen investeren in startups

Nieuws
Innovatieve bedrijven met internationale ambities en activiteiten krijgen beter toegang tot beschikbare mogelijkheden voor ondersteuning en investering. De regionale ontwikkelingsmaatschappijen...
13 augustus 2024

Hulp bij doorgroei: “Met het strategisch advies van ROM InWest maken we betere keuzes” 

Interview
Hoe presenteer je je arbeidsvoorwaarden zo dat je als werkgever ook jongere generaties aanspreekt? En hoe bied je daarin keuzevrijheid?...

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, verhalen, relevante evenementen en meer. 

Ben jij ook een gamechanger?