Net als de voorgaande keren had Stef ruim tien weken nauw contact met de ondernemers van het bedrijf dat hij begeleidde. “Bijzonder aan deze editie was onder meer de locatie op het campusterrein van de WUR, het kloppend hart van de voedselinnovatie”, blikt hij terug. “Ook organiseerden we voor het eerst met onze partners een evenement speciaal over funding, ter aanvulling op het basisprogramma. Tal van partijen die in de voedseltransitie investeren – met leningen, subsidies, of andere vormen van venture capital – waren daar aanwezig om hun krachten met ondernemers te bundelen. Juist voor startende ondernemers is zo’n netwerk heel belangrijk met het oog op externe financiering.”
Zelfde levensfase en vraagstuk
Het bedrijf dat Stef deze editie onder zijn hoede nam (zie kader) zat qua levensfase en strategisch vraagstuk in hetzelfde schuitje als de bedrijven die hij voorgaande keren begeleidde. “Ik hielp ze bij het valideren van het klantprobleem, de oplossing daarvoor én hoe je daaraan gekoppeld tot de eerste klanten komt. Het punt is namelijk dat veel startende ondernemers vooral vanuit hun innovatie denken. Dan zie je al snel dat ze vaak niet echt een oplossing voor een probleem ontwikkelen, maar eerder een probleem bij hun oplossing zoeken.”
Doelgroepen interviewen
Gevraagd naar zijn aanpak vertelt Stef dat hij de ondernemers interviews liet houden met de doelgroep die ze voor ogen hadden voor hun innovatie. Zo ontdekten sommigen dat die doelgroep helemaal niet hun toekomstige klanten zijn. “Eén agrifood-ondernemer had bijvoorbeeld bedacht om zich volledig op veganisten te gaan richten, maar ontdekte dat er feitelijk nog maar heel weinig 100% veganisten in Nederland zijn. Bovendien is de markt daarvoor vrij druk bezet. Duurzaamheid blijkt vaak ook niet de belangrijkste drijfveer van consumenten om voor een vleesalternatief te kiezen, maar eerder smaak. De marketing van het product moest dus flink op de schop.”
Prioriteiten per levensfase
De basis voor het BIPF-programma is het zogenaamde levensfasemodel, dat ervan uitgaat dat startups in vier levensfasen transformeren tot een volwaardig bedrijf. Stef: “Grof gezegd helpen we bedrijven om te bepalen waaraan ze wel en niet hun schaarse tijd en geld moeten besteden om te groeien op een consistente manier, passend naar hun levensfase. Sales is bijvoorbeeld nog geen prioriteit in de eerste levensfase – dat komt pas later. De ‘lesstof’ is verdeeld over tien modules en gaat onder meer over zaken als impact maken en samenwerken (ook wel alliantie-management) met partners. Deelnemers ontwikkelen ook een eigen roadmap met doelstellingen en acties die ze elk op de laatste dag van het programma presenteren. Die roadmap nemen ze mee als basis voor de verdere groei van hun bedrijf.”
Stef blikt niet voor het eerst met een zichtbare glimlach terug op zijn rol als begeleider tijdens het programma. “Het was alweer de derde keer dat ik dit deed, maar het blijft bijzonder om een paar maanden zó dicht naast ondernemers te zitten en zo praktisch met ze bezig te zijn. Ik vind het één van de leukste onderdelen van mijn baan. Ik kijk alweer uit naar de volgende editie.”
“Heel veel aan de coaching van Stef gehad”
Als onderdeel van het zevende BIPF-programma begeleidde Stef Mellema Merqato, een platform dat fruit- en groentecoöperaties op basis van data inzicht geeft in de leveringen van hun leden en de vraag van klanten. “We hebben veel aan zijn tips en adviezen gehad”, blikt mede-oprichter Jan-Willem Snoeker terug. “We dachten bijvoorbeeld aan een advisory board voor ons bedrijf, maar concludeerden na gesprekken met Stef dat we daar qua levensfase nog niet aan toe zijn. We hebben nu meer aan een aantal specialisten die ons regelmatig feedback geven. Stef linkte ons ook aan een groot netwerk van relevante organisaties. Het was fijn om hem als externe sparringpartner te hebben en we hebben veel aan zijn coaching gehad.”
BIPF: slim ondernemen in de voedselindustrie
Het Business Innovation Program Food (BIPF) is een platform dat startups en mkb-bedrijven ondersteunt die met hun product of dienst willen bijdragen aan de voedseltransitie. Elk programma duurt een week of tien en bestaat uit tien modules, bedoeld inzicht te krijgen in product en doelgroep als basis voor een gezonde businesscase. Deelnemers aan de programma’s komen onder meer uit de land- en tuinbouw, de voedselverwerkende industrie, data en technologie en (logistieke) dienstverlening.
Het BIPF is een initiatief van de regionale ontwikkelingsmaatschappijen die verenigd zijn in ROM Nederland. Partners binnen dit programma zijn de ontwikkelingsmaatschappijen (LIOF, NOM, Innovation Quarter, Horizon, Oost NL, ROM Utrecht Region, Impuls Zeeland, ROM InWest en BOM) in samenwerking met Invest-NL, de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, Rabobank en Foodvalley NL.
BIPF-programma editie 8: schrijf je nu in
Ben jij ook geïnteresseerd in het BIPF-programma, maar wil je er graag eerst nog meer over horen? Op 31 januari om 10.00 uur start een online webinar waarmee je kunt checken of het programma écht bij jouw onderneming past. De achtste editie van het programma start vervolgens medio maart en loopt tot ongeveer medio juni. Inschrijven voor de introductieworkshop kan hier. Deelname is gratis.