Kevin’s reis als ondernemer begon met de frustratie dat veel akoestische oplossingen gebruikmaken van materialen die schadelijk zijn voor mens en milieu. Materialen waarvoor je bovendien nieuwe grondstoffen moet aanboren, terwijl er al genoeg waardevolle reststromen zijn. “Ik wilde bewijzen dat het anders kan: akoestische luxe die mooi, gezond en circulair is,” legt Kevin uit. “Vanuit mijn werk als aannemer heb ik ervaring met de producten. Dus ik had een vrij scherp beeld van hoe het anders kon. Beter kon.”
Die beginperiode, in 2015, was er een van pionieren en experimenteren. Daar werkte hij aan zijn eerste akoestische systemen, met schapenwol als alternatief voor glas- of steenwol. “Een prachtig natuurlijk materiaal, maar moeilijk te verwerken. Het zit vol vet, is duur en lastig te sturen.” Tien jaar, vijf patenten en 60.000 kilo gerecycled textiel verder voelt het haast als andermans verhaal. Maar toch werden daar de eerste stappen gezet. “Ik zat daar op die kamer en dacht: kan ik het niet zelf? Ik stelde de vraag aan mijn vader, die al in de akoestiek zat. Hij gaf aan dat áls ik het zou doen, ik het duurzaam moest aanpakken. Die uitdaging ging ik graag aan.”
‘Zet je doelen uit, maak ze klein en focus’
“Als ik een idee heb, wil ik het gewoon proberen. Niet te lang wachten, maar aan de slag.” Die manier van werken bracht hem ver: hij verkocht goed, zijn team breidde uit en hij ontwikkelde nieuwe producten en toepassingen. Toch merkte hij op een gegeven moment dat het niet genoeg was om alleen op intuïtie verder te bouwen. Hij besloot om zich aan te melden voor het Acceleratieprogramma Toekomstbestendig Bouwen (ATB). “Toen ik aan het programma begon, stond ik op een kantelpunt met mijn bedrijf. Ik had bewezen dat mijn producten technisch en esthetisch sterk is, maar ik zocht naar manieren om sneller te groeien en nieuwe markten te bereiken.”
Het ATB hielp Kevin om met een scherpere blik naar zijn bedrijf te kijken, vertelt hij. Niet alleen naar de producten, maar ook naar de manier waarop hij keuzes maakte. In gesprekken met andere ondernemers werd duidelijk dat alle verschillende ideeën en richtingen ook voor onrust zorgden. “Ik leerde: zet je doelen uit, maak ze klein en focus. Alles wat daar niet aan bijdraagt, laat je liggen. Als je alles doet, doe je eigenlijk niets.”
Er kwamen duidelijkere prioriteiten, minder afleiding, en meer ruimte om gericht te bouwen. Kevin: “We zijn nog steeds volop in ontwikkeling, maar wel met meer focus. Dat voelt als een stevigere basis om verder te groeien.”
‘Duurzaamheid en betaalbaarheid gaan wél samen’
Wat Kevin betreft moet akoestisch comfort geen luxeproduct zijn. “Veel mensen denken nog steeds dat duurzaam automatisch duurder is”, zegt hij. “Maar dat hoeft helemaal niet. Wij laten zien dat het ook anders kan. Voor dezelfde prijs als traditionele materialen, maar dan circulair, kwalitatief sterker én stijlvoller.”
Daarvoor moet je soms kritisch naar je proces durven kijken, vindt hij. Niet blijven hangen in aannames of bestaande marges, maar creatief omgaan met grondstoffen, kosten en keuzes. “Je moet het goed doordenken, en soms een beetje vasthoudend zijn of op de korte termijn wat inleveren op de marges. Maar er is eigenlijk altijd wel een mogelijkheid.”
Zijn langetermijndroom met Echo Acoustic? Dat alle akoestiek in de wereld straks volledig circulair gemaakt is zonder enige concessie aan uiterlijk of kwaliteit. “We verhogen het comfort, met wat er al is. Dat is eigenlijk de kern. En als we dat grootschalig doen, ruim je tegelijk een afvalprobleem op. Dan maak je het verschil als ondernemer.”