April 23, 2024

The Power of Impact: How to Successfully Build a Business to Make the World a Better Place

Missie_ Yoni
Interview

Nadenken over hun maatschappelijke impact doen steeds meer Nederlandse ondernemingen. Opvallend is dat een groot aantal ondernemers een bedrijf opzet vanuit de wens de wereld beter te maken. Deze missiegedreven ondernemingen werken vanuit één doel of missie die bijdraagt aan mens, milieu én economie. Zo ook Yoni, een innovatief fem care-merk dat maandverband en tampons van biologisch katoen bereikbaar maakt voor iedere vrouw en daarmee menstruatiearmoede bestrijdt. Isabel van Nesselrooij van ROM InWest en onafhankelijk financieel adviseur Olivier Kruger gaan in gesprek met founder Mariah Mansvelt Beck en CEO Deniz Er Wiedhaup van Yoni over de uitdagingen waar zij tegen aan lopen en hoe ze deze aanpakken.  

Oprichter Mariah: “Tien jaar geleden waren menstruatieproducten van biologisch katoen alleen in biologische winkels of andere speciaalzaken verkrijgbaar. Hierdoor was deze alternatieve optie bij veel vrouwen compleet onbekend. Dat is jammer, want biologisch katoen biedt meer comfort, het is beter dan een toplaagje van plastic dat niet ademt en is bovendien ook nog eens beter voor het milieu. Die onbekendheid stoorde me. Onder het motto: ‘je mag klagen als je ook met een oplossing komt’, heb ik in 2014 Yoni opgericht.”

CEO Deniz: “Yoni wil het menstruatietaboe doorbreken en vrouwelijke gezondheid sterker op de kaart krijgen. Daarom werken we samen met organisaties zoals het Armoedefonds of Neighborhood Feminists om menstruatiearmoede tegen te gaan. Heel veel meisjes gaan bijvoorbeeld niet naar school tijdens hun menstruatie omdat ze geen toegang hebben tot menstruatieproducten. Dus daar willen we met Yoni ook sociale impact maken.”

Impact vs. Groei

“De missie van Yoni past heel goed bij de sociale SDG’s waar wij ons met ROM InWest willen voor inzetten”, stelt Isabel van Nesselrooij, Fondsmanager bij ROM InWest. “Daarom investeren wij in Yoni.” Voor Yoni is de bijdrage van ROM InWest welkom. Want vanuit een bepaald engagement een onderneming oprichten die de maatschappij beter maakt? “Ja, dat is natuurlijk een mooie doelstelling”, stelt Deniz. “Maar het is ook een continue balansoefening. We willen impact maken, maar we moeten tegelijkertijd ook groeien. Ondernemen vanuit een missie betekent dat je soms meer tijd nodig hebt voor je winstgevend bent. De bijdrage van ROM InWest geeft ons die tijd.” 

We zien dat startende bedrijven, en zeker die met een maatschappelijke drijfveer, vaak become geconfronteerd of An negatieve burnrate. Wanneer eandn investering wordt opgehaald, is dit meestal voldoende om enkele maanden verder te kunnen. Daarom is het een intensief proces om de juiste investeringen te vinden op het juiste tijdstip, vertelt Olivier, that als onafhankelijk financieel expert  was betrokken bij de financiering by Yoni. Samen of Yoni zijn we creatief op zoek gegaan naar oplossingen. Van crowdfundingplatforms, bankfinanciering tot angel investors. Het is een kwestie van continu contact leggen and the lijntjes met potentiële investeerders kort houden. 

Hervorming vraag en aanbod

“Missiegedreven ondernemen of niet, alle ondernemingen zijn onderhevig aan de dynamiek van vraag en aanbod. Maatschappelijke impact maken staat soms gelijk aan starten in een industrie zonder An specifieke marktvraag. Die moet je als onderneming zelf ontwikkelen 

Mariah: “Dat geldt ook voor Yoni. Wij zijn nog steeds het enige fem care merk in Nederland that transparant is over de samenstelling van haar producten. Hiermee willen we grote merken uitdagen om hetzelfde te doen. Grote aanbieders kennen al langer de mogelijkheden van bio katoenen menstruatieproducten, maar ze deden er niks mee omdat er geen vraag was vanuit de markt. Die hebben we met Yoni eerst moeten creëren. Dit proces vergt wel de nodige tijd. Grote bedrijven zoals Procter & Gamble richten zich op de  bottom line. Mand An onderwerp zoals menstruatie kan je dus niet alleen vanuit demand werken. Daarom moet you als missiegedreven onderneming durven optreden als challenger. Alleen zo kan je een echte gedragsverandering teweeg te brengen. Bee Yoni ligt dit voor een belangrijk deel in onze communicatie. We gebruiken het woord vagina, hebben het over menstruatie en zetten op het doosje wat erin zit. Dat lijkt voordehand liggend, maar in deze industrie is dat taboedoorbrekend. 

Missie en businessplan op een lijn

Een onderneming valt of staat met een goed businessplan. Wie daarnaast sterk inzet on maatschappelijke impact, wordt geconfronteerd met extra vraagstukken. “De missie bepaalt immers de prioriteiten, the cashflow en nieuwe klanten die nodig zijn voor een succesvolle onderneming”, geeft Deniz aan. Een duidelijk businessplan that in lijn ligt met je missie, geeft je An goed beeld van wat je nodig hebt om te kunnen groeien. Met hulp van ROM InWest hebben we afgelopen zomer ons businessplan tot in de puntjes uitgewerkt. We waren er nog niet in geslaagd om winst te boeken, maar dankzij dit businessplan waar iedereen achter stond, konden we on zoek naar investeerders die onze missie wilden ondersteunen. Dit resulteerde in een select aantal Nederlandse partijen die gericht ondernemingen vanuit een bepaalde impact financieren. Daarnaast hielp ons businessplan om leningen te krijgen bij financiële instellingen die ook erachter onze visie staan.”  

Geduld als sleutel

Wat heeft een missiegedreven ondernemer verder nodig? “Geduld!”, zegt Mariah direct. “Je kunt een droom en een missie hebben, maar concreet maken kost gewoon tijd. En soms meer tijd dan je eigenlijk zou willen. Een duidelijk businessplan is essentieel, zeker als je de juiste financiering wilt vinden en organiseren. Daarom is een samenwerking als Yoni nu heeft met ROM InWest zo belangrijk.” 

Wat de toekomst betreft voor Yoni? “Internationale ambities waarmaken. Van oorsprong zijn we een Noord-Hollands merk, maar we willen ons succes uitbreiden naar andere landen zoals Duitsland zodat zoveel mogelijk vrouwen van onze producten kunnen profiteren. Daarnaast willen we ons blijven inzetten om menstruatie producten gratis beschikbaar te stellen op openbare plekken, zoals scholen, kantoren of restaurants. Het is even essentieel als zeep en toiletpapier. Deze acties blijven nodig om menstruatie te normaliseren.” 

 

Isabel van Nesselrooij
Fund Manager Transition Fund
Gamechanger

Yoni: Makes organic menstrual products

More about Yoni

Circular transition

From a linear to a circular economy

Get
inspired

December 19, 2024

Fair trade and sustainable production in jewelry: A Beautiful Story does it

Interview
In 2006, Cathelijne Lania packed her bags, quit her job at a Dutch corporate, and left for Nepal. There...
December 3, 2024

VanHier: “We now think and decide much more on the basis of validated conclusions”

Interview
Caring for the earth and each other is only possible if we also take good care of the soil and the raw materials that...
November 29, 2024

LSH Capital Match 2024: the matchmaking event in the life sciences & health sector

News
On November 28, 2024, the annual LSH Capital Match took place in the Health & Innovation District in Amsterdam, the...
November 7, 2024

North Holland is buzzing with innovation: 29 nominees for KVK Innovation Top 100

It comes as no surprise to us: North Holland is a breeding ground for innovation! With no less than 29 nominees for the KVK...
25 October 2024

“More entrepreneurship within Life Sciences & Health is an urgent necessity”

Interview
As in the rest of the Netherlands, the pressure on North Holland healthcare is growing rapidly. What does this sector need...
22 October 2024

Yoni: “Thanks to ROM InWest we can reach even more people with our story” 

Interview
With a more sustainable alternative to standard menstrual products and education, Yoni, founded in Amsterdam, has been working to destigmatize menstruation since 2015...
22 October 2024

Swipeguide: COL use enabled rapid growth after corona

News
SwipeGuide creates digital manuals for factories to replace paper work instructions. The Amsterdam-based company, founded in 2015, has...
October 17, 2024

ROM InWest invests in Confocal.nl for growth in live-cell microscopy

News
ROM InWest is investing 5 million euros in Amsterdam-based microscope manufacturer Confocal.nl together with Nascent Ventures. The technology of...

Stay tuned

Subscribe to our newsletter and stay up to date with news, stories, relevant events and more.